همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در عین منازعه سوریه می‌توان مذاکره کرد، گفت: حضور بشار اسد در انتخابات ۲۰۱۴ شرط‌پذیر نیست.

نوذر شفیعی درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره اظهارات بشاراسد که گفته بود در صورت خلع سلاح معارضان با آنها گفت و گو می کند، گفت : اظهارات بشاراسد حکایت ازموضع و جایگاه قدرتمند وی در صحنه سیاسی دارد، به عبارت بهتر برخلاف فشارهایی که به اسد برای تضعیف جایگاه وی وارد شد، اما در حال حاضر اینگونه بیانات از سوی رئیس جمهور سوریه نشان دهنده مواضع مستحکم وی در عرصه بین المللی است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گروه های معارض، شورشی بوده و حمایت از آنها در حقوق بین الملل محکوم است، بنابراین نه تنها بشاراسد بلکه کل جامعه جهانی باید به سمت خلع سلاح شیمیایی معارضان حرکت کنند.

وی افزود: دولت سوریه در موضع دفاعی بوده و معارضه در موضع تهاجمی است، پیشتر بشاراسد چندین بار آتش بس را به صورت یک جانبه اعلام کرد، اما گروه های شورشی حاضر به پذیرش آتش بس نشدند، بنابراین با اینکه می شود در عین منازعه مذاکره کرد اما به هرحال یکی از شرایط مذاکره این است که طرف مذاکره کننده از موضع قدرت صحبت کند.

شفیعی درواکنش به یک مقام آمریکایی که گفته بود شرم آوراست که بشاراسد درانتخابات آتی سوریه شرکت کند، تصریح کرد: اینکه آمریکایی ها از حضور اسد در انتخابات 2014 سوریه اظهارنگرانی کردند قابل پیش بینی بوده و اظهارتاسف آنها غیرمنطقی است، یکی از اصول دموکراسی این است که هرفردی با هر عقیده ای می تواند در انتخابات شرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها برای انتخاب مردم ارزشی قائل نیستند، گفت: آنها در ظاهری دموکراتیک وبا استفاده ازسلاح به دنبال انتخاباتی از پیش تعیین شده هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیش بینی خود از مذاکرات ژنو 2، بیان کرد: انجام مذاکره برای حل مسائل یک اقدام مثبت است، به عبارت بهتر مذاکره به این دلیل بوجود آمد که اختلافات به جای مشی مسلحانه از طریق شیوه های مسالمت آمیز حل وفصل شود./

کد خبر 234185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز