همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی با بیان اینکه در مورد بروز خشونت از طرف افراطی‌ها هشدار داد است گفت، افراطی‌ها به دلیل انتخاب اصلاحات و اعتدال از سوی مردم ناراحتند.

سید محمد خاتمی

به گزارش ایلنا، رئبس جمهور اسبق ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر تشکیل شورای فرماندهی اصلاح‌طلبان گفت: این حرف‌ها بی‌خود است. کسانی این حرف‌ها را مطرح می کنند که از مردم به دلیل این که اصلاحات و اعتدال را به افراط ترجیح داده‌اند ناراحت هستند.به نظر می رسد آن‌ها با این شایع‌پراکنی‌ها فقط به دنبال جبران شکستی هستند که از مردم خورده‌اند.

رئیس دولت اصلاحات در خصوص حملات اخیر برخی اصولگرایان به بخشی از سخنانش گفت: این تخریب‌ها نمونه افراطی‌گری است که در جامعه وجود دارد. من جامعه را به اخلاق، آرامش و نقد منطقی دعوت می‌کنم. من فقط هشدار دادم که افراطی‌گری ممکن است به ترور بیانجامد و منظورم این نیست که کسی قصد ترور دارد. ما خودمان مورد ترور قرار گرفته‌ایم.

خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا اینگونه که می‌گویند شما برنامه‌ای برای ترور دارید؟ بیان کرد: به من "یزدی" که گفتگوی تمدن‌ها را مطرح کردم اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم.جامعه باید به سمت منطق پیش برود و نقد منطقی جایگزین اعتراض تخریبی شود.

وی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری من اعتراض‌های شدیدی می‌شد که با این اعتراض‌ها نه تنها برخورد نکردم بلکه از این اعتراض‌ها خوشحال بودم و امیدوارم همه مسئولان قدرت تحمل نقد را داشته باشند.

رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه نظرتان درباره تشکیل حزب امید ایرانیان چیست؟گفت: من با تشکیل احزاب فراگیر که در چند وقت اخیر مطرح شده است مخالفم.

وی گفت: امیدوارم شاهد گسترش فعالیت احزاب باشیم زیرا باعث رونق جامعه می‌شود. اگر احزاب در چارچوب ضوابط تشکیل شود دولت هم می‌تواند از آن‌ها حمایت کند.

وی در مورد نظرسنجی از مردم برای برقراری رابطه ایران و آمریکا گفت: در این مورد نظر خاصی ندارم و خود رئیس جمهور باید تشخیص دهند که این کار را انجام دهند یا نه. ما موفقیت رئیس جمهور را در همه زمینه‌ها خواستاریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه ایا در مورد معرفی وزرای باقیمانده از وی نظری خواسته شده است؟ گفت: در این مورد از من نظری پرسیده نشده است و من معتقدم باید دست روحانی را باز گذاشت تا وی نیروهای خود را انتخاب کند.

خاتمی ادامه داد: شعار‌ها و جهت گیری‌های روحانی خوب است و نشان داده که بر شعار‌ها پافشاری می‌کند و در این راستا باید افرادی را انتخاب کند که قادر به پیاده کردن این شعار‌ها باشند.

رئیس دولت اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه زیربنای زندگی جمعی صنعت است و حتی اگر در کشاورزی صنعت را لحاظ نکنیم نمی‌تواند کارآیی مناسب را داشته باشد، گفت: نانو در علم پزشکی بسیار پراهمیت است و هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه بیاندیشد مگر اینکه به صنعت نانو توجه کند.

وی ادامه داد: سوال اینجاست برای کشوری مثل ایران چه می‌توان کرد که از کاروان توسعه و صنعت دنیا عقب نماند و یقینا برای توسعه ما به همه رشته‌ها نیازمندیم.

رئیس جمهور پیشین ایران اظهار داشت: اگر زمین‌شناس باشیم می‌توانیم فاصله خودمان با دنیای پیشرفته را کم کنیم. در دهه ۶۰ و ۷۰ مسئله الکترونیک مهم بود اما ژاپن از ۸۰ سال پیش ذهن خود را متوجه الکترونیک کرد و اکنون کشوری پیشرفته در این زمینه است.

خاتمی به فعالیت‌های کشور هند در زمینه آی تی و آی سی پی و اینفورماتیک اشاره کرد و گفت: هند اکنون کشوری است که صنعت رایانه‌ای آینده را در دست خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز در صنعت نانو ما خیلی از دنیا عقب نیستیم و می‌توانیم با سرمایه گذاری در این زمینه در آینده نه چندان دور پا به پای صنعت جلو بیاییم و عقب ماندگی‌های خود را جبران کنیم.

وی به دوران ریاست جمهوری خود اشاره کرد و گفت: در دوران ریاست جمهوری‌ام به دو مسئله آی سی پی و آی تی و فناوری نانو توجه ویژه‌ای داشتیم آنچنان که وزارت مخابرات را به وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات تغییر دادیم و زیر نظر رئیس جمهور مرکزی برای فناوری‌های نانو تأسیس شد.

خاتمی تأکید داشت: هرگونه سرمایه گذاری و آینده نگری در درجه اول باید در زمینه علوم نانو باشد.سرمایه‌گذاری در این بخش سرمایه‌گذاری گزافی نخواهد بود و من خودم در مسئله سلول‌های بنیادی شاهد بوده‌ام که با 4 با 5 میلیون دلار فعالیت انجام می‌شد.

وی در پایان گفت: به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنم که به این بخش‌ها توجه ویژه کنند و اگر توانستند در این نمایشگاه شرکت کنند و شخصا این فناوری را مدیریت کننند من از خبرنگاران می‌خواهم که گزارش‌های این نمایشگاه‌ را به رئیس جمهور ارائه کنند.

کد خبر 233961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز