همشهری آنلاین: رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب اتمی یک سال یا کمی بیشتر از یک سال فاصله دارد.

فارس نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ایران هنوز یک سال تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب هسته‌ای فاصله دارد.

اوباما بر اساس ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: ایران یک سال یا کمی بیشتر برای اینکه قادر باشد سلاح هسته‌ای بسازد فرصت نیاز دارد.

براساس این گزارش، این ارزیابی با ارزیابی اسرائیل که معتقد است ایران در فاصله کمتری قادر است به بمب اتمی دست پیدا کند مغایر است. اسرائیلی‌ها بارها تاکید کرده اند که ایران تنها چند ماه تا ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.

این درحالیست که دولت ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

اوباما نسبت به موفقیت دیپلماسی میان دولت آمریکا و دولت جدید ایران ابراز خوشبینی کرد اما گفت که آمریکا «توافق بد» درباره برنامه هسته ای ایران را نخواهد پذیرفت.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی 15 دقیقه‌ای خود با رئیس جمهوری ایران گفت: آقای روحانی موضع خود را براساس این ایده که می‌تواند روابط با کشورهای جهان را بهبود ببخشد بنا کرده است. وی تا کنون حرف‌های به حقی زده است اما مساله این است که آیا می‌تواند ادامه دهد؟

اما وی همچنین افزود: روحانی تنها تصمیم گیرنده در ایران نیست. و او تصمیم گیرنده نهایی نیست.

این مصاحبه روز جمعه 4 روز بعد از تعطیلی دولت فدرال به علت اختلافات موجود با کنگره، انجام شده است.

باراک اوباما مجددا مخالفت خود را با مذاکره با جمهوریخواهان کنگره برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال یا سقف بدهی‌های دولت اعلام کرد.

وی گفت: رای کافی در مجلس نمایندگان برای بازگشایی دولت فدرال وجود دارد و شرط می‌بندم که با وجود این تعداد رای ما به بن بست نمی‌رسیم.

وی از طرح خدمات درمانی خود که مورد انتقاد جمهوریخواهان است دفاع کرد و تاکید کرد که آمریکائی‌ها نباید ناامید شوند.

کد خبر 233864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز