جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

نیلوفر قدیری: گرد و خاک ۲۰روز رویارویی سنگین و نفس‌گیر میان دولت دمکرات و کنگره جمهوریخواه آمریکا، فعلا فروکش‌کرده‌است.

با موافقت دقیقه90 کنگره برای تصویب موقت بودجه دولت و افزایش سقف استقراض آن، دولت بعد از 2هفته تعطیلی به‌کاربازگشت، هزاران کارمند در محل کارشان حاضرشدند و بازارهای مالی و اقتصادی جهان نفس راحتی کشید. اما این، آرامشی نسبی است. در واشنگتن، در نهادهای مالی بین‌المللی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و همچنین شرکای بزرگ مالی و اقتصادی آمریکا در اروپا و آسیا، همه می‌دانند که بحران حل نشده و این تازه آغاز 3سال نبرد در واشنگتن خواهد بود.

این دعوای کم‌سابقه، 3طرف داشت که اکنون هر کدام خود را برای روزهای آینده و مرحله بعدی مبارزه آماده می‌کنند. باراک اوباما که ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نیامد و درنظرسنجی‌ها هم حمایت مردم را همراه خود دارد، برنده این رویارویی است. او اکنون با این پیروزی مطلق بر کنگره، علاوه بر پیشبرد طرح بیمه درمانی همگانی موسوم به اوباماکر که دلیل اصلی عدم‌تصویب بودجه در کنگره و مخالفت جدی جمهوریخواهان بود، اکنون مبارزه برای تصویب طرح جنجالی دیگرش یعنی اصلاح قانون مهاجرت را آغاز می‌کند. این طرح اوایل امسال در سنا به تصویب رسید و اکنون منتظر رأی مجلس نمایندگان است.

اوباما که بخش عمده پیروزی انتخاباتی‌اش را مدیون رأی مهاجران به‌ویژه اسپانیایی‌تبارهاست، طرحی را برای اصلاح قوانین مهاجرت و تسهیل این قوانین تهیه کرده‌است. براساس این طرح 11میلیون مهاجر غیرقانونی مدارک اقامت می‌گیرند. همچنین شرایط برای پذیرش مهاجران متخصص از کشورهای هند و چین تسهیل می‌شود. طرف دوم این دعوا یعنی جناح تندروی حزب جمهوریخواه یا همان تی‌پارتی، با شکست سنگینی که در این رویارویی متحمل شده، اکنون مانند یک دشمن زخم‌خورده به‌دنبال تلافی است.

نخستین درس این جناح از این شکست، تقویت موقعیت نامزدهای انتخاباتی خود در ایالات حامی جناح میانه‌روی جمهوریخواه برای انتخابات سال آینده کنگره است. برنامه آنها این است که در انتخابات سال2014، کرسی‌های بیشتری به‌دست آورند تا کسانی مانند جان‌مک‌کین یا حتی جان بینر رئیس مجلس و از جناح میانه جمهوریخواه، نتوانند در رویارویی بعدی با دولت اوباما امتیاز بدهند. گام فوری این جناح تندرو، مقابله با طرح اصلاح قانون مهاجرت اوباماست. رائول لابرادور نماینده ایالت آیداهو و از اعضای تی‌پارتی در مصاحبه‌ای بعد از بازگشایی دولت گفته‌است:

طرح اصلاح قانون مهاجرت دیگر مرد. طرف سوم این دعوا یعنی جناح میانه حزب جمهوریخواه هم به اندازه تی‌پارتی با طرح‌های اوباما در زمینه بیمه درمانی، مهاجرت و سیاست خارجی به‌ویژه در قبال سوریه و ایران مخالف است. اما این جناح هم نمی‌خواهد که تندروهای تی‌پارتی قدرت بگیرند. اوباما در نخستین سخنرانی‌اش بعد از توافق برای گشایش دولت به این نکته اشاره کرد و جناح میانه جمهوریخواه را خطاب قرار داد و گفت که این جناح باید به فکر انتخابات سال آینده کنگره باشند. اکنون اوباما و جناح میانه جمهوریخواه به‌نظر می‌رسد که دشمن مشترکی دارند که همان افراطیون تی‌پارتی هستند.

اوباما در شرایط فعلی و با این پیروزی که در مقابل کنگره به‌دست آورده، یکی از قدرتمندترین روسای جمهور آمریکاست. او با پشتوانه این قدرت و حمایتی که از جانب افکار عمومی دارد، حتی لابی قدرتمند صهیونیست‌ها را هم در مواردی نادیده می‌گیرد. او تنها رئیس‌‌جمهور دوران بعد از جنگ سرد در آمریکاست که با وجود مخالفت لابی قدرتمند صهیونیست‌ها، برای 2دوره پیروز انتخابات شد. اکنون اوباما با پشتوانه این قدرت، قصدایجاد تغییراتی بزرگ در عرصه سیاست داخلی در قوانین تأمین اجتماعی و مهاجرت و همچنین در سیاست خارجی را دارد. 2موضوع داخلی (بیمه همگانی و اصلاح قانون مهاجرت) و یک مسئله خارجی(ایران و برنامه هسته‌ای‌اش) اکنون در کانون این رویارویی نفس‌گیر میان اوباما و مخالفانش در کنگره قرار دارد. نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا در 3سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده، بر سر این سه موضوع با کنگره، نبردی سنگین پیش رو خواهد داشت.

کد خبر 235423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز