گروه شهرستان‌ها - محمد خادمی: اگر مسافر جاده کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب باشی در ورودی شهر اسلام‌آباد غرب، جایی که قبلا روستای بدره‌ای بوده و امروز به قسمتی از شهر تبدیل شده و بیشتر به‌عنوان محله بدره‌ای شناخته می‌شود تا روستای بدره‌ای، در دل کوه، ضریح امامزاده‌ای منعکس‌کننده نور آفتاب است و در نگاه اول تو را مجذوب خود می‌کند، راه دسترسی به این ضریح هرچند ناهموار، تو را کمک می‌کند تا وارد محوطه‌ای شوی که سابق براین بارگاه و صحن و سرای یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بوده و تو امروز می‌توانی با خودروی شخصی خود حتی تا کنار ضریح مطهر هم پیش روی.

 بارگاهی غریب در میان کوه‌های اسلام آباد غرب


محلی برای تجمع قوم بدره‌ای

سال‌ها قبل و حتی پیش از آنکه ساکنان فعلی محل در این منطقه ساکن شوند، بقعه‌ای سنگ چین در محل اسکان ترکان شاهسوند وجود داشته که مورد احترام آنان بوده و بعدها که آنان از این محل کوچ می‌کنند و بدره‌ای‌ها جای آنان را می‌گیرند تا این امامزاده واجب‌التعظیم را بیش از 450سال همچون نگینی دربرگیرند.

نسب امامزاده سیدعلی اکبر(ع) با 7واسطه و از طریق زید به حضرت امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌رسد. به همین منظور تربت پاک آن مورد احترام پیروان مکتب تشیع است.بنای محقر و ساده امامزاده سال‌های سال پذیرای زائران و دوستداران مکتب اهل‌بیت(ع) در منطقه بود تا اینکه در سال 1320حاج پاشا شهباز خان با سنگ تراش و سقف شیروانی ساختمان قبلی را از نو بنا کرد. اما بعد از مدتی به‌دلیل اینکه محیط امامزاده بادگیر بوده، شیروانی سقف خراب شد و مجدداً خود حاج پاشا شهباز خان بنا را با آجر و آهن بازسازی و سقف آن را به شکل طاقی بازسازی کرد.این ساختمان تا سال 1377به همان صورت پابرجا بود؛ تا اینکه از آن سال اهالی روستای بدره‌ای، تصمیم گرفتند به جای بنای کهنه و فرسوده امامزاده، ساختمانی مستحکم و در خور‌شأن امامزاده علی اکبر(ع) و زائرانش بسازند. اما هزینه بالای ساختمان از عهده اهالی خارج بود و کمک محدود دولت و هدایای خیران تنها صرف توسعه زمین امامزاده شد.

زیارت همچنان باقی است

با این حال زائران و علاقه‌مندان همچنان به زیارت امامزاده علی‌اکبر(ع) می‌شتابند و روی فرش‌های خاکی می‌نشینند که با گذاشتن سنگ روی آنها تلاش شده تا مانع حرکت فرش‌ها به وسیله بادهای شدید منطقه شوند. زائرانی که از کوچک‌ترین خدمات محروم هستند و تنها به عشق زیارت نوه پیامبر خود به آنجا آمده‌اند؛ فرنگیس رشیدی که با لباس محلی در حال زیارت کردن این امامزاده است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: بسیاری از افرادی که به این زیارتگاه می‌آیند و اهل این شهر نیستند، با نگاه نخست تصور می‌کنند که این مکان مقدس به تازگی در حال ساخته شدن است، امانمی دانند که قدمت این امامزاده به سال‌ها قبل برمی‌گردد.وی در پاسخ به این سؤال که پس چرا این امامزاده نه سقفی دارد و نه دیواری ؟پاسخ می‌دهد: 2سالی می‌شود که مسئولان مربوطه خواسته‌اند این محیط را توسعه بدهند به همین دلیل محوطه امامزاده را تخریب کرده‌اند اما نمی‌دانم به چه دلیل دست از کار ساخت‌وساز کشیده‌اند.رشیدی نبود وضوخانه مناسب را از مشکلات دیگر این امامزاده دانسته و می‌افزاید: همچنین در فصل بارندگی آب باران به روی ضریح این امامزاده می‌ریزد، البته در تابستان نیز ضریح امامزاده مستقیما در معرض نور خورشید قرار دارد.

یکی دیگر ازساکنان شهراسلام آباد غرب با اشاره به مسیر رفت‌وآمد این امامزاده می‌گوید: در ابتدا مسئولان مربوطه باید مسیر رفت‌وآمد این امامزاده را ساماندهی می‌کردند و بعد به فکر توسعه محوطه داخلی امامزاده می‌افتادند وی که خود را «هادی ملکی»معرفی می‌کند، در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: معلوم نیست مسئولان مربوطه به چه دلیل کارعمرانی این امامزاده را تعطیل و ضریح امامزاده را بدون سقف و دیوار رها کرده‌اند.

مشکل همیشگی نبود بودجه

الماس نژاد رضایی مسئول پیشین اداره اوقاف شهرستان اسلام آباد غرب که 3‌ماه می‌شود دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند و اطلاعات بیشتری از روند کند مرمت بنای امامزاده علی اکبر(ع) دارد به خبرنگار ما می‌گوید: کار مرمت و بازسازی اطراف این امامزاده 2سال پیش آغاز شد و نزدیک به 7تا10 میلیون تومان اعتبار از سوی دولت و 7میلیون تومان نیز از سوی مردم شهرستان جمع‌آوری شده، که این هزینه صرف تعریض اطراف محوطه امامزاده شده است. به گفته نژاد رضایی، پیش‌بینی شده است که 200میلیون تومان هزینه بازسازی و مرمت برای این امامزاده‌ شود، که متأسفانه به‌دلیل نبود بودجه فعالیت عمرانی تعطیل شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه نذورات مردمی این امامزاده در کجا هزینه می‌شود ؟پاسخ می‌دهد: در این مجموعه 2نگهبان به شکل شبانه‌روزی مشغول به‌کار هستند و هزینه نذورات زائران این امامزاده صرف حقوق نگهبانان می‌شود.

مسئول سابق اداره اوقاف شهرستان اسلام آباد می‌گوید: در خواست 50میلیون وام برای ادامه مرمت انجام شده است، همچنین با پیگیری از فرمانداری شهرستان نزدیک به 70تا80میلیون تومان کمک دولتی برای این طرح اختصاص داده شده و در جلسه برنامه‌ریزی استان با این اعتبار موافقت شده است.

بی اطلاعی مسئولان

خبرنگار همشهری برای بررسی بیشتر مشکلات این امامزاده به سراغ تعدادی از مسئولان شهرستان رفت اما آنها درخصوص مشکلات امامزاده علی اکبر(ع) ابراز بی‌اطلاعی کردند.

کد خبر 233716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز