ابرکوه: از ساعات اولیه صبح شنبه مردم ابرکوه خود را به مسجد بیرون، مسجدی کوچک که به‌عنوان منزلگاه امام رضا(ع) در سفر تاریخی ایشان به خراسان شناخته می‌شود، رسانده‌اند. طی مسیر خیابانی که به این محل منتهی می‌شود، بنرهایی توسط هیأت‌های مذهبی این شهرستان برای خوشامدگویی نصب شده و خیابان آب و جارو شده است.

 قدمگاه امام رضا(ع) در ابرکوه حرم دل‌های عاشقان شد

ابرکوه نخستین شهرستان به‌عنوان میزبان افتتاحیه برنامه‌هاست

در کنار مسجد بیرون و در جوار مسجدی که خود به شکل خیمه به یاد خیمه امام هشتم بنا شده، خیمه‌ای برای حضور بانوان و جلوگیری از تابش خورشید نصب کرده‌اند و آقایان نیز تلاش می‌کنند خود را وارد محیط کوچک و دلربای منزلگاه کنند که سقف حیاط آن را پوشانده‌اند. خادمان هیأت‌های مذهبی با پوشیدن لباس‌های خادمی مردم را راهنمایی می‌کنند و کام مردم با شیرینی و شربت، شیرین می‌شود. گرما بیداد می‌کند ولی مشتاقان از محل دل نمی‌کنند و این خواسته مانند همیشه در دیدگان آنها حرف روز است که این محل مقدس نیاز به توسعه دارد. صدای نقاره‌زن‌ها و صلوات خاصه امام رضا(ع) فضایی معنوی را در این محیط ایجاد کرده و حاضران شدت گرما را از یاد برده‌اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه که میزبان مردم در این مراسم است، حضور ولی فقیه زمان در شهرستان ابرکوه‌ را هم جزو افتخارات شهرستان می‌خواند. جواد عادل همچنین از کسانی که برای برگزاری این مراسم که برای نخستین بار در یک شهرستان کشور برگزار می‌شود، اداره ارشاد را یاری داده‌اند و حضور مردم، تشکر می‌کند.

از پتانسیل مذهبی‌ بهره‌برداری شود

حرف دل مردم را امام جمعه شهرستان در سخنان خود بیان می‌کند: مردم تلاش می‌کنند در هر موقعیتی که در این زمینه ایجاد می‌شود عشق و علاقه خود به آن حضرت را با حضور در این محل به نمایش بگذارند و این وظیفه مسئولان است که فراهم‌کننده مقدمات حضور عاشقان ولایت در این مکان باشند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی می‌افزاید: ابرکوه می‌تواند با بهره‌گیری از این پتانسیل ارزشمند و تلاش مسئولان برای شناساندن این مکان به دیگر مردم کشور، جلوه‌ای دیگر به‌خود و استان یزد بدهد.

آغاز هفته فرهنگ رضوی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در سخنان خود به‌کاری که روز شنبه انجام شد، اشاره کرده و می‌گوید: با تجربه‌ای که در مورد برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی داشتیم و نیاز به برنامه‌ای فراگیر برای مشارکت آحاد مردم، تلاش‌هایی را با همکاری همکاران شروع کردیم و نتیجه آن اجرای برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی برای نخستین بار در استان یزد است.
بهرام عبدالحسینی با اشاره به محیطی که روز شنبه در ابرکوه که برنامه‌ها در آن اجرا می‌شد، ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم در آینده سالروز ورود امام رضا(ع) به شهرستان ابرکوه را به‌عنوان مبدأ شروع هفته فرهنگ رضوی در استان یزد قرار دهیم. وی همچنین برنامه‌های دیگر شهرستان‌های استان یزد در این هفته را متنوع اعلام می‌کند.

دل بسته‌ام دوباره به احسان چشم‌هات

در ادامه مراسم، شاعر برجسته ابرکوه و استان یزد از طریق ارتباط تلفنی از جوار بارگاه قدسی امام هشتم(ع) دل‌ها را به سوی این حرم الهی می‌برد. احمدرضا قدیریان از جایی که زبان کمتر قادر به سخن است و دل‌ها، جای زبان را گرفته‌اند، شعری از سروده‌های خود را می‌خواند که با اشک شوق جمعیت همراه می‌شود.
دل بسته‌ام دوباره به احسان چشم‌هات
دست تخیل من و دامان چشم‌هات
این دل کبوترانه ندارد سر سفر
زیرا نشسته بر لب ایوان چشم‌هات
لبخند تو اجازه دهد، باز می‌کنم
یک پنجره به سمت خیابان چشم‌هات
شب، سرمه هدیه می‌برد از خاک توسیت
خورشید می‌دمد زخراسان چشم‌هات
هرچند دل نمی‌کنم از سایه‌سار تو
مانند آهوان پریشان چشم‌هات
اما به رسم بدرقه بگذار بگذرم
از زیر آب و آینه قرآن چشم‌هات
کافی است تا طلب کنی احساس و واژه را
تا باز هم شوند غزل‌خوان چشم‌هات
لزوم توجه پژوهشی به سفر امام هشتم به ایران
استاندار یزد نیز در این مراسم از لزوم پژوهش در مورد سفر تاریخی امام رضا(ع) سخن می‌گوید.
محمدرضا فلاح‌زاده اظهار می‌کند: برای گسترش فرهنگ رضوی باید پژوهش‌های کامل‌تری در مورد این سفر تاریخی و دستاوردهای معنوی آن انجام شود.

وی می‌افزاید: توجه بیشتر به قدمگاه‌های این مسیر و مساجد همچنین احداث موزه‌های مرتبط و ایجاد بزرگراه در مسیر حرکت امام که بخش کوچکی از آن اجرایی شده است باید در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی قرار گیرد. در گوشه‌ای از مسجد بیرون نیز خوشنویسان ابرکوهی در حال خلق تابلوهایی زیبا با مضمون رضوی هستند که به برخی از مهمانان این مراسم هدیه می‌شود. پایان بخش مراسم نیز سرود زیبای کودکان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک ابرکوه است که دل‌ها را بار دیگر از منزلگاه امام رضا(ع) به سوی حرم نورانی آن حضرت سوق داد و اشک بدرقه عاشقان رضوی از این مکان شد. در عصر شنبه و تا پاسی از شب برنامه‌های دیگری نیز در قالب برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی در استان یزد در ابرکوه اجرا می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در پارک بانوان و همچنین شب شعر رضوی اشاره کرد.

کد خبر 222268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز