گزارش روز چهارشنبه همشهری از آنچه برخی باستان‌شناس‌ها از اصل‌نبودن شیردال اهدا شده توسط دولت آمریکا به ایران، موجب شد تا مهدی حجت معاون میراث فرهنگی کشور که در مراسم رونمایی از هدیه فرهنگی آمریکا به ایران نیز حضور داشت در گفت‌وگویی که با روابط عمومی آن سازمان انجام داده، اعلام کند که ورود به بحث‌های حاشیه‌ای و انحرافی در مورد بازگشت شیردال اهدایی به ایران به دور از ادب فرهنگی است.

جام شیردال

قائم‌مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اهدای جام شیردال را آغازگر همکاری‌های فرهنگی بین ایران و آمریکا دانست و افزود: بازگرداندن جام شیردال یک حرکت نمادین بود و این حرکت می‌تواند آغازی برای همکاری‌های فرهنگی بین 2کشور ایران و آمریکا باشد.

براساس آنچه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای رسانه‌ها ارسال کرده، دکتر مهدی حجت وارد شدن به بحث‌های حاشیه‌ای و انحرافی در ارتباط با بازگشت جام شیردال را به دور از ادب فرهنگی خواند و گفت: نباید به این حرکت نمادین فرهنگی خدشه وارد کرد، وقتی اعلام می‌شود که این شیء در گمرک آمریکا از قاچاقچیان اشیای تاریخی ضبط شده است ما نباید به بحث اصل یا بدل بودن آن وارد شویم. به گفته وی آمریکایی‌ها این شیء را در حفاری به‌دست نیاورده‌اند بلکه پس از ضبط جام شیردال در گمرک این کشور آن را متعلق به فرهنگ ایرانی دانسته و به ما تحویل دادند. حجت افزود: وارد شدن به بحث ماهیت این شیء به‌معنای خروج از موازینی است که این اتفاق برآن استوار است و ما این شیء را با عنوان نماد ارتباط فرهنگی بین 2 کشور پذیرفته‌ایم.

کد خبر 233707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز