سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: مدیرکل موزه‌ ملی ایران گفت: جام «شیردال» پس از تحویل به امین اموال این موزه، اکنون در کنار دیگر آثار تاریخی موزه‌ ملی‌، در مخزن قرار دارد.

شئی تاریخی

به گزارش ایسنا، مهناز گرجی، با اشاره به تهیه‌ شناسنامه برای این اثر، مانند دیگر آثار تاریخی موزه‌ ملی ایران، اظهار کرد: اطلاعات شناسنامه‌ ای این شیء مانند دیگر آثار تاریخی تهیه و تکمیل و سپس به‌عنوان یک اثر نمادین در موزه‌ ملی ثبت می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به فرم شکلی این اثر تاریخی کاری نداریم، پیام آن برای ما اهمیت دارد که عمیق‌تر از شکل ظاهری جام است.

او اهمیت این اثر تاریخی از بعد نمادین بودن آن، موضوعی دانست که موزه‌ ملی روی آن تأکید دارد و افزود: برگرداندن این اثر باب فتحی برای تعاملات فرهنگی بیشتر میان ایران و آمریکا و افزایش احتمال بازگشت آثار تاریخی است که به‌ صورت غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند و باید به کشور مبدأ برگشت داده شوند.

وی که از سال 1375 مسئولیت بخش مرمت و حفاظت را در موزه‌ ملی ایران برعهده داشته است، با اشاره به نبودن ارتباطات فرهنگی بین ایران و آمریکا در چند دهه‌ گذشته، اظهار کرد: جام «شیردال» حدود 10 سال پس از ضبط شدن در آمریکا، به ایران برگردانده شد‌.

امیدوارم با این اتفاق، مدت زمان توقیف آثار قاچاق‌شده از ایران در کشورهایی مانند آمریکا کوتاه‌تر شود.

گرجی که عضو هیأت اجرایی الکویم و عضو ایکویوس ایران نیز است، برگرداندن الواح هخامنشی را از دانشگاه شیکاگو، قدم بعدی پس از بازگرداندن جام «شیردال» به ایران دانست.

کد خبر 233302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز