جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: کشورهای اروپایی از حدود۶۰ سال پیش که با هدف اتحاد بیشتر و پایان جنگ‌های خونین بین همسایه‌ها دست به نخستین اقدام‌های خود برای اتحاد زدند شاید تا به امروز با چنین بحران‌های همه‌جانبه‌ای روبه‌رو نشده بودند؛ بحران‌هایی که باعث شده احزاب و گروه‌های سیاسی که خلاف جهت اتحاد حرکت می‌کنند هر روز طرفداران بیشتری پیدا کنند.

یورو

بازار احزاب ضد‌اتحادیه اروپا و یورو این روزها در کشورهای مختلف اروپا حسابی داغ است و با ادامه مشکلات قاره سبز هر روز بر تعداد طرفداران آنها افزوده می‌شود. اگر بیش از 6دهه قبل اتحادیه آهن و زغال اروپا برای اتحاد کشورهای اروپایی در دوران جنگ سرد تشکیل شد تا کلید جامعه اقتصادی اروپا و پس از آن تشکیل اتحادیه اروپا زده شود اکنون اروپا با مشکلات مختلفی روبه‌روست که حرکت در مسیر جدایی کم ‌کم دارد جایگزین راه اتحاد می‌شود.

این روزها به هرکشور اروپا که سر بزنید نشانه‌ای از احزاب ضد‌اتحادیه اروپا پیدا می‌کنید که حالا دارند با افزایش طرفدارانشان به مهره‌هایی تعیین‌کننده در صحنه سیاست اروپا تبدیل می‌شوند. همین چند وقت پیش بود که در انتخابات ایتالیا حزب 5ستاره به رهبری بپه گریلو، کمدین این کشور با سابقه کم و فقط با شعارهای ضد‌اتحادیه اروپا توانست موفقیت چشمگیری به‌دست آورد و جایگاه سوم را از آن خود کند. این حزب تازه کار که رهبرش تازه وارد دنیای سیاست شده با موج نارضایتی و خشم عمومی از رکود شدید اقتصادی همراه شد و برنامه‌های ریاضت اقتصادی را به‌باد انتقاد گرفت تا یک چهارم کل آرا را به‌دست آورد.

در انگلیس هم حزب استقلال این کشور(UKIP) با در پیش گرفتن همین روند در انتخابات محلی شگفتی‌ساز شد و حالا افزایش هر روزه طرفدارانش باعث نگرانی احزاب مهم و اصلی این کشور شده است. این حزب تازه‌کار با شعارهای جدایی از اتحادیه اروپا آنقدر جنجالی شده که سیاستمداران به دیوید کامرون هشدار داده‌اند حواسش را جمع کند تا مبادا احزاب کوچک ضد‌اتحادیه اروپا کار دستش بدهند. در آلمان هم حزب «جایگزین آلمان» یا ای‌دی‌اف مسیر مشابهی را در پیش گرفته تا در کشوری که سردمدار برنامه‌های ریاضت اقتصادی است ، نگرانی‌ها بیشتر شود.

در یونان که اعتراض‌ها علیه برنامه ریاضت‌اقتصادی زبانزد است حزب سیریزا (ائتلاف رادیکال چپ) شماری از احزاب کوچک را علیه برنامه نجات مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای یونان متحد کرده است. در فرانسه این حزب جبهه ملی است که تا می‌تواند علیه یورو و سیاست‌های اتحادیه اروپا می‌تازد. فهرست این احزاب کوچک و نوپا در نقطه نقطه اروپا پایان ندارد و این روزها خیلی‌ها معتقدند که رفتن در مسیر خلاف اتحادیه اروپا مد شده است. بحران اقتصادی این قاره مهم‌ترین دلیل برای این وضعیت دانسته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد به‌صورت میانگین حالا در کشورهای مختلف بین 30تا 45درصد از مردم مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا شده‌اند.

سیاستمدارانی که به فکر اتحاد کشورهای اروپایی بودند شاید هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که این قاره زمانی تصمیم بگیرد در خلاف جهت حرکت کند. زمانی اتحادیه اروپا مجموعه‌ای کوچک بود اما حالا با عضویت ۲۸ کشور و گسترش مواضع و سیاست‌ها اوضاع تغییر کرده است. اگر زمانی حرف از یکپارچگی در این قاره زده می‌شد حالا در کشورهای مختلف ملی‌گرایی، جدایی طلبی و استقلال مناطق مختلف کشورهای مهم تبدیل به یک مسئله جدی شده است. از کاتالونیای اسپانیا تا اسکاتلند حالا جدایی‌‌طلبان در حال قدرت گرفتن در اروپا هستند. قاره سبز با موج احزاب ضد‌اتحادیه اروپا و جدایی طلبی، کابوس جدایی را تجربه می‌کند و این مسئله هر روز پررنگ‌تر می‌شود تا سیاستمداران این قاره هر روز نگران‌تر از روز گذشته شوند.

کد خبر 233683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز