چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از چهره‌های برجسته حزب متعلق به سیلویو برلوسکنی با مخالفت با طرح وی برای ساقط کردن دولت ایتالیا، از قانونگذاران ایتالیایی خواستند تا آن‌ها نیز با طرح برلوسکنی مخالفت کرده و در جلسه رای اعتماد پارلمان که احتمالا روزچهارشنبه برگزار خواهد شد از انریکو لتا حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر اسبق ایتالیا وزرای حزب خود را از ائتلاف حاکم در دولت خارج کرد و خواهان برگزاری انتخابات جدید شد، حزب «مردم آزادی‌خواه» متعلق به برلوسکنی در آستانه چند دستگی قرار گرفته است.

در این حزب اختلافات میان تندروها و میانه‌روها شدیدا در حال بالا گرفتن است چرا که مخالفت‌ها با تقاضای برلوسکنی برای سرنگونی دولت پنج ماهه پس از آنکه این دولت به دنبال بن‌بست انتخاباتی ماه فوریه شکل گرفت، در حال افزایش است.

آنجلینو آلفانو، وزیر کشور و دبیر حزب برلوسکنی و موریتزیو لوپی، وزیر حمل و نقل ایتالیا که روز شنبه استعفای خود را به دستور برلوسکنی تحویل دادند، از حزب مردم آزادی‌خواه خواستند تا در رای اعتمادی که احتمالا امروز در سنا برگزار می‌شود، از انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا حمایت کنند.

آلفانو خطاب به خبرنگاران گفت: «من کاملا قانع شدم که تمام حزب باید در رای اعتماد از انریکو لتا حمایت کنند.»

انریکو لتا روز سه‌شنبه استعفای آلفانو و لوپی و سه تن از دیگر وزرای حزب مردم آزادی‌خواه را نپذیرفت و این نشان‌دهنده ارزشمند بودن حمایت عمومی آنها برای وی است.

برلوسکنی ظاهرا هنگامی که پس از نشستی با مشاورانش تصمیم گرفت که از قانونگذاران حزب خود بخواهد تا در رای‌گیری روز چهارشنبه از لتا حمایت نکند، بروز اختلاف در حزب خود را تایید کرده است.

منابع خبری در حزب دموکراتیک ایتالیا متعلق به انریکو لتا عنوان کردند که لتا هنوز تصمیم نگرفته که خواهان رای اعتماد رسمی امروز در پارلمان شود و در انتظار است تا ببیند از نشست‌های روز چهارشنبه چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.

در صورتی که به نظر نرسد که وی از حمایت کافی نمایندگان شورشی در حزب مردم آزادی‌خواه بهره‌مند است احتمالا وی پیش از رای اعتماد استعفای خود را به رئیس‌جمهوری ایتالیا تسلیم خواهد کرد.

وی سپس ممکن است مجددا به مقام خود منصوب شود تا ائتلافی جدید را در پارلمان تشکیل دهد و دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کند.

از طرف دیگر، یکی دیگر از حامیان برلوسکنی به نام «کارلو جیوواناردی»، سناتور ایتالیایی اظهار داشت که 40 تن از سناتورهای حزب مردم آزادی‌خواه همچون وی آماده هستند تا به نفع دولت رای دهند و این مساله یک اکثریت بزرگ را نصیب لتا خواهد کرد.

وی گفت: «ما در حزب مردم آزادی‌خواه باقی می‌مانیم. دیگران می‌توانند این حزب را ترک کنند. اما ما می‌خواهیم یک نیروی میانه رو باشیم.»

حزب دموکراتیک انریکو لتا در مجلس سفلی اکثریت را در اختیار دارد اما در مجلس سنا نیازمند حمایت نمایندگان حزب مردم آزادی‌خواه و احزاب دیگر است.

لتا می‌تواند به روی 138 رای از جانب حزب دموکراتیک و احزاب میانه‌رو در سنا حساب باز کند اما برای به دست آوردن اکثریت در مجلس سنا که 315 کرسی دارد، دست‌کم 20 رای دیگر نیاز دارد.

با این حال یک منبع خبری در حزب مردم آزادی‌خواه گفت که حدود 30 سناتور این حزب متمایل به حمایت از لتا هستند.

همچنین برلوسکنی به نوشتن یک نامه احساسی به مجله ایتالیایی «تمپی» پرداخت و گفت: حتی با وجود آنکه من خطراتی را که برای خودم ایجاد می‌کنم درک می‌کنم، تصمیم گرفتم تا به فعالیت دولت انریکو لتا پایان دهم.

برلوسکنی در این نامه انریکو لتا را متهم کرد که از طریق تدابیر قضایی باعث «ترور سیاسی» وی شده است.

کد خبر 233542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز