همشهری آنلاین: قانون‌گذاران و دستیاران اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند که سنای آمریکا که تحت فشار قرار دارد تا فشار بیش از حد به ایران وارد نکند احتمالا دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تا پایان مذاکرات هسته‌یی بعدی تهران و ۱+۵ در اواخر ماه میلادی جاری تصویب نخواهد کرد.

یک دستیار کنگره‌ آمریکا گفت که کمیته بانکداری سنا قرار بود در ماه سپتامبر به بسته‌ جدید تحریم‌ها که در ماه ژوئیه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، بپردازد، ولی اکنون حداقل تا چند هفته این کار را نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام می‌تواند فضای بهتری را در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) که قرار است در تاریخ 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار شود، ایجاد کند.

قانون‌گذاران آمریکایی اذعان داشتند که دلیل به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید بهبود فضای مذاکرات ژنو است.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یک عضو کمیته بانکداری در گفت و گو با رویترز گفت: گفت و گوهایی درباره‌ی این که آیا در حال حاضر این بهترین کار است و اینکه در حالی که مذاکرات ادامه دارند فقط تحریم‌های موجود در جای خود باشند، صورت گرفت.

وی تاکید کرد: کنگره به طور کلی همچنان نسبت به ایران مشکوک است و از تحریم‌های شدید‌تر حمایت می‌کند.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه با صراحت گفت که ترحیح می‌دهد قانون‌گذاران ‌آمریکایی و سایرین پیش از مذاکرات هسته‌یی تحریمی را علیه ایران اعمال نکنند.

وی گفت: من مایلم با بهترین فضای ممکن به ژنو برویم تا این مذاکرات را برگزار کنیم.

دستیاران کنگره آگاه از این مساله گفتند که مقامات دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا کنگره را تحت فشار گذاشته بودند تا فعلا دست نگه‌دارند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به مشورت با کنگره در زمینه‌ همه‌ی قوانین مربوط به ایران مثل همیشه ادامه خواهیم داد.

مجلس نمایندگان آمریکا در پایان ماه ژوئیه بسته‌ جدید تحریم‌ها علیه ایران را با 400 رای موافق و 20 رای مخالف، تصویب کرد. هدف از این تحریم‌ها کاهش بیشتر صادرات نفتی ایران با یک میلیون بشکه در روز در عرض یک سال است.

بسته‌ تحریم‌های سنای آمریکا می‌تواند شامل اقدامات بیشتری برای اعمال فشار بیشتر روی صادرات گاز طبیعی و تجارت‌های دیگر باشد.

کورکر گفت که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و تشدید آنها از حمایت بالایی در بین قانون‌گذاران آمریکایی برخوردار است گرچه تعدادی از آنها هنوز تردید دارند.

وی گفت: من فکر نمی‌کنم این مساله در حال حاضر حل شده باشد.

کد خبر 233473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز