همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا به شدت از جمهوریخواهان به خاطر تعطیلی دولت انتقاد کرد و گفت: جمهوریخواهان می‌خواهند برای انجام وظیفه خود در تصویب بودجه باج خواهی کنند.

obama

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، باراک اوباما در اظهاراتی در کاخ سفید گفت: جمهوریخواهان نخستین بار در هفده سال گذشته تصمیم گرفتند دولت فدرال را تعطیل کنند. یک گروه ،یک حزب ،مجلس نمایندگان ،بخشی از دولت تصمیم گرفت بخش اصلی دولت را تعطیل کند. آنها این کار را انجام دادند زیرا یک قانون (طرح بهداشت اوباما) را دوست نداشتند. نباید این اتفاق روی می‌داد و جمهوریخواهان نباید دولت را تعطیل می‌کردند اما می‌خواهم به همه آمریکایی‌ها بگویم که چرا این اتفاق روی داده است. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان از تامین اعتبار دولت خودداری کردند تا ما بودجه طرح بهداشت اوباما را تامین نکنیم و این طرح را برچینیم. آنها دولت را تعطیل کردند تا طرح بیمه سلامت اجتماعی برای میلیونها آمریکایی را رد کنند. به عبارت دیگر آنها برای انجام وظیفه خود باج خواهی کردند. بسیاری از نمایندگان از جمله تعداد زیادی از جمهوریخواهان منتظر بودند جان بوئنر رئیس مجلس نمایندگان به آنها اجازه دهد که رای بدهند تا دولت تعطیل نشود. رای کافی نمایندگان دو حزب می‌توانست موجب تعطیل نشدن دولت شود.

رئیس جمهور آمریکا گفت: ما ممکن است تاثیر این اقدام جمهوریخواهان در تعطیلی دولت را احساس نکنیم بستگی به این دارد که این تعطیلی تا چه زمانی طول بکشد اما چند نکته را می‌دانیم. آخرین باری که جمهوریخواهان در 1996 دولت را تعطیل کردند ، این مسئله به اقتصاد ما صدمه زد.برخلاف سال 1996 اقتصاد ما در حال بهبود از بدترین رکود است. ما می دانیم خدمات و مزایای خاصی که صاحبان حرفه ها به آن وابسته هستند متوقف می‌شود. خدمات خاصی نظیر فعالیت پارکها و بناهای یادبود ملی متوقف می شود. من شب گذشته قانونی را امضاء کردم تا حقوق یک میلیون و چهارصد هزار نیروی در حال خدمت در ارتش در جریان تعطیلی پرداخت شود. صدها هزار کارمند دولتی که بسیاری همچنان سرکار هستند مجبورند در خانه‌هایشان بمانند زیرا حقوقشان پرداخت نخواهد شد. این در حالی است که خانواده آنها متکی به کارشان است. ما می‌دانیم هر چه زمان بیشتری از این تعطیلی بگذرد ، اثرات آن بدتر خواهد بود. خانواده‌های بیشتری آسیب خواهند دید و مشاغل بیشتری صدمه خواهد دید. بنابراین من بار دیگر از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان می‌خواهم دولت را بازگشایی کنند. خدماتی را که مردم آمریکا به آن وابسته هستند ، دوباره شروع کنند و به کارکنان دولتی که به خانه‌هایشان رفتند، اجازه دهند به سرکارشان برگردند.

باراک اوباما گفت: زمانی که جمهوریخواهان درک کنند نباید کل اقتصاد کشور را برای خواسته‌های ایدئولوژیک خود گروگان بگیرند،این اتفاق دیگر روی نخواهد داد. همانطور که بارها گفتم من آماده هستم با دموکرات‌ها وجمهوریخواهان همکاری کنم. ما باید رشد اقتصادی را افزایش دهیم و فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم. باید بگویم این تعطیلی به خاطر کسری بودجه یا هزینه یا بودجه نیست. ما بدهی را از زمانی که ریاست جمهوری را عهده دار شدم به نصف کاهش دادیم. در حقیقت بسیاری از خواسته‌هایی که اکنون جمهوریخواهان دارند موجب افزایش بدهی ما می شود. این تعطیلی برای کسری بودجه یا بودجه نیست بلکه این تعطیلی به خاطر عقب راندن تلاشهای ما در زمینه بیمه سلامت است. این چیزی است که جمهوریخواهان این روزها در برابر آن مقاومت می کنند. نکته جالب این است که تعطیلی دولت در رسیدن آنها به هدفشان کمک نمی‌کند. قانون سلامت به تصویب رسید و دادگاه عالی آن را مطابق با قانون اساسی دانست. به خاطر منابع مالی آن ، این قانون تحت تاثیر تعطیلی دولت قرار نخواهد گرفت. با وجود این که دولت تعطیل شده است،بخش اعظم قانون سلامت اوباما همچنان فعال است. امروز آمریکایی‌هایی که بیمه ندارند می‌توانند به پایگاه اینترنتی healthcare.com بروند و در طرح جدید ثبت نام کنند. این طرح فرصتی برای پانزده درصد از آمریکایی‌ها است که بیمه ندارند. اگر کسی مبتلا به سرطان شود و بیمه درمانی داشته باشد به نسبت کسی که بیمه ندارد پنج سال بیشتر عمر می کند. دهها هزار آمریکایی هر سال فقط به خاطر نداشتن بیمه جان خود را از دست می دهند. میلیونها نفر نیز نگران بیمار شدن هستند و ما امروز این نگرانی را برطرف کردیم. برعکس ادعای جمهوریخواهان ، این قانون در حال نابود کردن اقتصاد ما نیست. در سه سال ونیم گذشته هفت میلیون و پانصد هزار شغل ایجاد شده است. آنچه که به اقتصاد ما ضربه زده است، قانون سلامت نیست بلکه بحران‌هایی است که بر اثر بی میلی حزب جمهوریخواه برای تامین بودجه معقول در آن بخش به وجود آمده است.

کد خبر 233437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز