همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه پیشین افغانستان که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ این کشور دوم شد، کاندیدای انتخابات سال آینده نیز شده است.

عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان شد

به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه دیلی استار، عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، پس از کسب 30 درصد آراء در انتخابات سال 2009 که به تقلب آلوده بود، با انصراف از ورود به دور دوم رای‌گیری، قدرت را تسلیم حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان کرد.

عبدالله روز سه‌شنبه پس از ورود به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل و ثبت نامش برای نامزدی عنوان کرد: ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که انتخابات مردم افغانستان منصفانه باشد.

پس از هزینه چندین میلیارد دلار و 13 سال جنگ خونین توسط آمریکا و ناتو در افغانستان، کشورهای دخیل نیز خواستار برگزاری یک انتخابات منصفانه هستند.

این انتخابات در حالی قرار است پنجم آوریل 2014 برگزار می‌شود که نیروهای ناتو تا دسامبر 2014 از افغانستان خارج می‌شوند و طالبان به دنبال بازگشت به دولت این کشور است.

عبدالله یکی از همکاران نزدیک احمد شاه مسعود، فرمانده مجاهدین افغان بود که در سال 2001 کشته شد و رفتار با وقار او باعث کسب اعتباری قوی در معادلات سیاسی بین‌المللی شده است.

عبدالله از سال 2001 تا 2006 وزیر امور خارجه دولت کرزای بود اما پس از آن به گروه‌های مخالف او پیوست.

نام‌نویسی برای انتخابات سال آینده میلادی در افغانستان روز یکشنبه هفته آینده به پایان می‌رسد.

 

کد خبر 233390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز