همشهری آنلاین: با تصویب نمایندگان مجلس، تعداد اعضای شورای عالی امنیت ملی هیچ تغییری نمی کند و به جز رئیس مجلس شورای اسلامی نماینده دیگری حق عضویت در این شورا را ندارد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس در آغاز جلسه علنی امروز به بررسی و تصویب جزئیات طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات ها پرداختند.

در ابتدای ورود به این طرح نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در بیان اخطاری طبق اصل 176 قانون اساسی اظهار داشت: تعداد اعضای شورای عالی امنیت ملی 10 نفر است که روسای سه قوه عضو این شورا هستند.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس نیز به عنوان یک نماینده از سوی مجلس در این شورا شرکت کرده، 4 نفر توسط رهبری معرفی می‌شوند و 5 نفر نیز از دولت حضور دارند، گفت: وقتی رئیس مجلس به عنوان یک نماینده در  یک جلسه حضور فعال دارد ما نمی‌توانیم نماینده دیگری را برای عضویت در این شورا معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حضور یک نماینده بالای سر رئیس مجلس در این شورا معنی ندارد.

در ادامه لاریجانی رئیس جلسه، اخطار قاضی پور را وارد دانست و گفت: در اصل 177 قانون اساسی اعضای شورای امنیت احصاء شده اند این یک قانون عادی نیست که بخواهیم تغییرش دهیم بلکه جزو قانون اساسی است و عملا ما نمی توانیم فردی را به این شورا معرفی کنیم.

در نهایت این اخطار به رای گذاشته شد و با 157 رای موافق، 18 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید و به این ترتیب بند 1 ماده 1 طرح مذکور که به عضویت یک نماینده در شورای عالی امنیت ملی اشاره دارد، حذف شد.

کد خبر 233338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز