سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: سال۸۸ که بحث انتقال آب رودخانه دز به قم و ساخت ۲ مجتمع آبرسانی در این استان برای رفع مشکل کم‌آبی روستاهای قم مطرح شد، کمبود اعتبار، مهم‌ترین مشکل پیش‌روی اجرایی‌شدن طرح‌ها از سوی مسئولان مربوطه عنوان می‌شد.

۸۰ روستای قم روزی یک ساعت آب دارند

حالا 4سال از آن زمان گذشته و هنوز مدیران استانی قم کمبود اعتبار را مانع اجرایی‌شدن طرح‌های جبران کم‌‌آبی قم اعلام می‌‌‌کنند. به‌خاطر همین است که هنوز دست‌کم 80روستای قم از بی‌‌آبی رنج می‌برند و این روزها اغلب مردم منطقه کهک در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداکثر یک‌ساعت در شبانه‌روز آب دارند. این در حالی است که کارشناسان عنوان می‌کنند چنانچه مشکل کم‌آبی قم برطرف شود بزرگ‌ترین تحول در این استان شکل می‌گیرد؛ همانطور که شیرین‌شدن آب قم تأثیرات چشمگیری را بر این منطقه گذاشت و نمونه‌اش افزایش قیمت ملک در قم بود. با وجود این، روستاهای قم هنوز از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند و عده‌ای معتقدند که اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور که تیرماه سال‌جاری از قم به‌عنوان پایلوت آغاز شد نیز نه‌تنها نتوانسته از این مشکل کم کند بلکه مانعی بر سر راه پیشرفت طرح‌ها شده است.

آخرین جلسه بررسی مشکلات

هفته گذشته جلسه‌ای با حضور پیریایی، استاندار قم، امیرآبادی و حجت‌الاسلام آشتیانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رضوی، مدیرکل آب‌منطقه‌ای استان برای بررسی مشکلات آب این استان برگزار شد. در این جلسه استاندار قم با اشاره به شیرین‌شدن آب‌شرب گفت: تمام پیگیری‌ها و زحمات شیرین‌شدن آب قم بر دوش مسئولین استان قم بوده است و روا نیست که این آب صرف مصارفی غیر از آب شرب قم شود، درحالی‌که مردم شریف قم در تهیه آب‌شرب در تنگنا هستند. کرم‌رضا پیریایی افزود: مقام‌معظم رهبری در سفر به قم بودجه‌ای را برای انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم تخصیص دادند و تمام پیگیری‌ها و زحمات آن بر دوش مسئولین استان قم بوده است. وی گفت: باید در انتقال آب از سرشاخه‌های دز اولویت اول تأمین آب شرب شهر قم باشد تا برای همیشه مشکل کمبود آب قم حل شود. پیریایی، استاندار قم در پایان خواستار آبگیری سریع‌تر سد کوچری شد تا زمینه ذخیره‌سازی آب مازاد انتقالی از سرشاخه‌های دز برای استفاده مردم شریف استان قم فراهم شود. این در حالی است که اهالی کوچری بر اثر دریافت پول اراضی خود که زیر آب می‌رود و جابه‌جایی خانه‌هایشان با مدیران اجرایی و حقوقی سد کوچری به مشکل برخورده‌اند و تاکنون چندین‌بار کار اجرایی این سد به همین دلیل متوقف شده است و معلوم نیست کار سد چه زمانی به پایان برسد و آبگیری شود.

قطعی 15ساعته آب

مشکل کمبود و قطعی 15ساعته آب در بخش و شهر کهک در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی مردم این منطقه پدیدار شده و اهالی بخش توریستی قم با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مهر در همین رابطه گزارش داد که به‌دلیل کمبود و قطعی آب، درخت‌ها و منابع طبیعی این منطقه خشک شده‌اند. اکرم حسن‌زاده یکی از اهالی بخش کهک در این خصوص گفت: با وجود این وضع باید خانه‌ها را فروخت و به جای دیگری رفت. قاسمی ورجانی، کارشناس امور اجتماعی هم اظهار کرد: بسیاری از روستاهای بخش کهک در طول شبانه‌روز فقط یک ساعت آب دارند و اهالی این منطقه از بی‌آبی رنج می‌برند. وی اضافه کرد: در سال گذشته، مدیریت از آب‌و‌فاضلاب روستایی گرفته شد و به آب‌و‌فاضلاب شهری واگذار شد که این سازمان هم نتوانست خدمات مناسبی را به شهروندان کهک ارائه دهد. قاسمی ورجانی ادامه داد: تعلل مسئولان مربوطه در اجرای این طرح باعث شده است که هزینه درنظرگرفته‌شده به‌دلیل نوسان اقتصادی‌ بالا رود تا حدی که دیگر با بودجه سابق امکان اجرای این طرح وجود ندارد. وی عنوان کرد: حفر چاه‌های عمیق هم ‌ به‌دلیل پایین‌رفتن سفره‌های آب زیرزمینی جوابگو نیست. همچنین ساخت عجولانه و غیرکارشناسی مسکن مهر در این شهر و اضافه‌کردن 500خانوار بدون ایجاد زیرساخت‌ها مشکلات این شهر را چندین برابر کرده است.

کمبود اعتبار؛ مشکل همیشگی

عضو شورای اسلامی شهر کهک نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: روستاهای خاوه و کرمجگان در طول شبانه‌روز فقط یک ساعت آب دارند و مردم از قطعی طولانی آب در فشار هستند. محمدرضا حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه ایستگاه فشارشکن آب 5کیلومتر تا مرکز کهک فاصله دارد افزود: اگر آب به مرکز کهک برسد خودبه‌خود مشکل کمبود آب روستاهای اطراف هم برطرف می‌شود. وی تصریح کرد: 13میلیارد تومان برای اجرای طرح انتقال آب به 80روستا هزینه شده است و این طرح فقط 5میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد تا آب شیرین به شهر کهک برسد و مشکل حیاتی 10هزار نفر را حل کند. در همین حال مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان با بیان اینکه برای رفع مشکل کمبود آب کهک چاره‌اندیشی شده است اظهار کرد: تنها 10کیلومتر از طرح انتقال آب به 80روستا باقی‌مانده تا مشکل بی‌آبی مردم کهک را حل کند. عبدالحمید توکلی‌بینا از تمام‌شدن اجرای این طرح در تابستان سال آینده خبر داد.

کد خبر 233280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز