همشهری آنلاین: یک روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به تلاشهای آنکارا برای حل مساله هسته‌یی ایران نوشت: نزدیکی آمریکا و ایران نه تنها باعث انزوای ترکیه در خاورمیانه نمی شود بلکه باعث تقویت این کشور می شود. ا

ترکیه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه استار چاپ ترکیه در تحلیلی با عنوان " چه بر سر ترکیه می‌آید؟ " نوشت: امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل رهبرانی که سخنرانی آنها بیشترین بیننده داشته است، عبدالله گل رییس جمهور ترکیه، حسن روحانی رییس جمهور ایران و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بودند.

به نوشته این روزنامه، پس از مساله سوریه یکی دیگر از مهم ترین محورها، در این دور از مجمع عمومی سازمان ملل مساله ایران بود. اگر چه انتظار رسانه ها و دوربین های جهان برای گرفتن تصویری از دست دادن اوباما وروحانی و گفت و گوی کوتاه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بی نتیجه باقی ماند اما خبر مکالمه ١٥ دقیقه یی روسای جمهور ایران و آمریکا در راه بازگشت فضای شادی را در سایت‌های اجتماعی به همراه داشت.

این روزنامه ترکی در ادامه آورد: در این میان برخی از کارشناسان بدبین خاورمیانه اعلام کردند که نزدیکی ایران و آمریکا ، ترکیه را منزوی تر از گذشته می کند. این اظهارات و تحلیل‌ها در حالی است که از زمان شروع تحولات در سوریه ایران و ترکیه در دو جبهه مخالف یکدیگر قرار گرفتند اما به خوبی توانستند این وضعیت را مدیریت کنند تا صدمه ای به روابط دو کشور وارد نشود.

روزنامه استار در بخش دیگری از این تحلیل نوشت: نرمش کنونی در موضوع هسته یی ایران به دلیل مواضع ترکیه در این باره نیست اما در حافظه شاهدان تلاش‌های ترکیه برای حل مساله هسته یی ایران حک شده است. بر همین اساس نزدیکی آمریکا و ایران نه تنها باعث انزوای ترکیه در خاورمیانه نمی شود بلکه باعث تقویت این کشور می شود.

به نوشته این روزنامه، در زمان سخنرانی روحانی باز هم هیات اسراییلی نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کردند. اما در گذشته هیاتهای آمریکایی و بسیاری از کشورهای اروپایی به هنگام سخنرانی رییس جمهور ایران نشست را ترک می کردند اما این بار این کار را نکردند. هم چنین پیاده روی احمد داووداوغلو و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه ترکیه و ایران در کنار رود هادسن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یکی از تصاویر جالب امسال بود.

این روزنامه با اشاره به تحولات اخیر در بحران سوریه نوشت: روحانی علاوه بر اینکه برای لغو تحریمهای اعمالی علیه ایران رویکردی معتدل در موضوع هسته یی این کشور اتخاذ کرده است، نشان داد که در مساله سوریه نیز اهل مذاکره است. هم چنین اخباری مبنی بر اینکه ترکیه نمی خواهد در مساله سوریه ایران دور میز مذاکره بنشیند، کذب محض است. برای دستیابی به یک راه حل پایدار و دائمی همکاری ایران و ترکیه با یکدیگر یک شرط اصلی است. این مساله برای ترکیه می تواند حتی منفعت زا باشد.

کد خبر 233195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز