جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد عدلی: آخرین روز هفته گذشته بار دیگر اخبار سیاسی، بازار ارز را با شرایطی جدید مواجه ساخت.

ارز

قیمت دلار که روز چهارشنبه به‌دلیل اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، تا 3هزار و 80تومان بالا رفته بود، روز پنجشنبه در واکنش به دیدارهای دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک باردیگر در مسیر نزولی قرار گرفت و به 3هزار تومان نزدیک شد تا انتظار برای ادامه کاهش نرخ دلار در روز جاری را نیز افزایش دهد.

در این شرایط اما افزایش 18دلاری بهای جهانی طلا در روز گذشته، موجب شده است تا امروز، بازار طلا و سکه از طرفی به کاهش بهای دلار واکنش نشان دهد و از سوی دیگر خود را با نرخ جهانی طلا هماهنگ کند و به نقطه تعادل میان 2متغیر تأثیرگذار در نرخ نهایی برسد.

در طرف دیگر اما دیدار بی‌سابقه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و اعلام مواضع مثبت وزرای امور خارجه 1+5 بیشترین نقش را در بازگرداندن آرامش به بازار ایفا کرد. تأکید بر لغو تحریم‌های اقتصادی از سوی وزرای امور خارجه طرف مذاکره ایران، امیدواری‌ها را برای کاهش فشارهای اقتصادی افزایش داد.

هرچند با وجود شکل‌گیری توافق نهایی میان ایران و غرب، رفع این موانع اقتصادی ماه‌ها زمان خواهد برد، افزایش امید برای حل مشکلات موجب شده است تا ماجراجویی‌ها در بازار ارز از میان برود و آرامش جایگزین التهاب شود. باوجود این، پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار با توجه به سیاست اعلامی بانک‌مرکزی در محدوده 2هزار و 900 تا 3هزار تومان تثبیت شود. روز گذشته اما بهای طلا در بازارهای جهانی 18دلار افزایش یافت تا هر اونس طلا به یک هزار و 342دلار برسد. در این شرایط اگر امروز بهای دلار در بازار آزاد کاهش نیابد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت طلا و سکه را داشت.

کد خبر 232731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز