همشهری آنلاین: روزنامه ال پاییس اسپانیا نوشت: با وجود آنکه انتظار ایجادشده برای دست دادن باراک اوباما وهمتای ایرانی اش، حسن روحانی سرانجام رخ نداد، هر دو رهبر تمایل خود را برای مذاکره به منظور حل اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران نشان دادند و آمادگی خود را برای آغاز یک دوره جدید از تفاهم بین کسانی که آشتی ناپذیرترین دشمنان جهان در طول بیش از سه دهه بوده اند، اعلام کردند.

obama rouhani

به گزارش ایرنا، این روزنامه پرتیراژ چاپ مادرید روز چهارشنبه در گزارش خود از سازمان ملل تصریح کرد: اهمیت مرحله جدید بسیار فراتر از صرف روابط دوجانبه است زیرا دو کشور بازیگران برجسته ای در بسیاری از مناقشه های عمده بین المللی هستند.

به عقیده روزنامه اسپانیایی، سلام بین اوباما و روحانی باید گل شیرینی این کیک دیپلماسی می بود که در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل سرو می شد اما ملاقات آنها نخستین بار در ناهاری که دبیرکل سازمان ملل به افتخار مهمانانش برگزار کرد، به شکست انجامید چون رییس جمهوری ایران به دلیل اینکه می دانست در آن مشروب سرو می شود، در آن شرکت نکرد.

ال پاییس افزود: پس از آن، کاخ سفید اعلام کرد هرچند جایگزینهای دیگری را نیز جستجو کرده بودند اما سرانجام از احوالپرسی دو رییس جمهوری منصرف شده اند چون این کار بیش از اندازه برای ایرانیها پیچیده می شد.

روزنامه اسپانیایی تصریح کرد: این وضعیت و مخالفت هیات ایرانی، موجب احساس یاس و ناامیدی در میان هیات امریکایی شد که تلاش کرده بود هر طور شده است، دیداری را صورت دهد و یک سخنگوی کاخ سفید هم عدم تحقق آن را به مشکلاتی نسبت داد که می تواند پس از انتشار عکسی از روحانی با اوباما در سیاست داخلی ایران رخ دهد.

ال پاییس نوشت: یاس امریکاییها بخاطر شکست این برنامه بسرعت با سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل جبران شد زیرا او گفت سلاحهای هسته ای در نظام امنیتی ایران جایی ندارد و و اینکه با دقت به سخنرانی اوباما گوش کرده و به این نتیجه رسیده است که امکان ایجاد یک چارچوب برای حل اختلافات دو طرف وجود دارد.

رییس جمهوری ایران همچنین گفت که کشورش آماده شرکت در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خویش است و تاکید کرد که ایران هیچ تهدیدی برای جهان به شمار نمی رود.

روزنامه اسپانیایی یادآور شد: اگرچه ژست نمادینی که انتظار می رفت، محقق نشد اما مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری چیزی را موجب شده است که تا همین چند روز پیش، ناممکن به نظر می رسید: تبادل بیانات آشتی جویانه بین روسای جمهوری امریکا و ایران و برنامه ریزی آنها برای پنجشنبه هفته جاری از طریق برگزاری یک ملاقات کاری میان مسئولان سیاست خارجی هر دو کشور برای نخستین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979.

به نوشته ال پاییس، اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات اخیر مقامهای ایران را دلگرم کننده خواند و گفت که به جان کری وزیر امور خارجه خود دستور داده است کشف کند تا چه اندازه اینگونه سخنان مقدمه سیاست جدیدی در تهران است.

این روزنامه افزود: به همین دلیل، نشست هفته جاری وزیران خارجه کشورهای عضو گروه 1 + 5 با همتای ایرانی خود در نیویورک به یک نشانه بنیادی برای شناخت امکان حل مساله هسته ای ایران از طرق صلح آمیز تبدیل شده است.

روزنامه اسپانیایی با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه تلاش خواهد کرد روابطی تازه و متفاوت با ایران بر اساس منافع و احترام متقابل برقرار کند، خاطرنشان ساخت: احترام متقابل یکی از خواسته های عادی ایران است اما اوباما تضمینهای دیگری را نیز در این زمینه ارایه کرد، از جمله آنکه سیاست امریکا نسبت به ایران در جهت تغییر رژیم آن نخواهد بود و دولت امریکا حق مشروع ایران را برای توسعه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز به رسمیت می شناسد.

به نوشته ال پاییس، اوباما در عین حال برخی احتیاطها را نیز مطرح کرد و برای موفقیت روند کنونی خواستار آن شد تا سخنان آشتی جویانه ایران با اقدامات شفاف و قابل اثبات همراه باشد.

این روزنامه افزود: با این حال، بر خلاف دیگر تلاشها برای نزدیکی که بلافاصله به شکست می انجامید، واشنگتن این بار اطمینان دارد که روحانی از حمایت قدرت مذهبی ایران برخوردار است، همانطور که اوباما در نطق خود به فتوای حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر حرام بودن سلاح اتمی نیز اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، اوباما همچنین از دیپلماسی برای حل بحران سوریه دفاع کرد و نسبت به توافق بدست آمده با دولت این کشور و روسیه برای محو سلاحهای شیمیایی رژیم بشار اسد خوش بینی خود را ابراز داشت اما گفت که لازم است شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه قوی برای ملزم کردن سوریه به اجرای آن تصویب کند.

ال پاییس افزود: اوباما همچنین از روسیه و ایران خواست دست از حمایت از رژیم دمشق برای پیشگیری از شرهای بزرگتر بردارند.

بر اساس این گزارش، اوباما از فرصت نطق در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برای تشریح سیاست خارجی دولت امریکا استفاده کرد و دو اولویت بزرگ خود را حل مساله ایران و مناقشه اعراب - اسراییل نام برد، هرچند حرف تازه ای را در باره این مناقشه مطرح نساخت.

ال پاییس نوشت: اوباما گفت که اگرچه دولت او مایل به تداوم جنگ طلبی در خاورمیانه نیست و امریکا نیز اکنون وابستگی کمتری به نفت این منطقه دارد اما واشنگتن به دفاع از امنیت انتقال نفت از این حوزه و منافع ملی خود ادامه خواهد داد و برای اطمینان از حفظ این منافع اگر لازم باشد، حتی از استفاده از نیروی نظامی نیز دریغ نخواهد ورزید.

کد خبر 232543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز