پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سارمان ایدز سازمان ملل (UNAIDS) در گزارش جدیدش بر پیشرفت عمده در کاهش انتقال ویروس ایدز به کودکان تاکید می‌کند.

AIDS

به گزارش سی بی اس بر اساس این گزارش جدید در سال 2012 شمار موارد عفونت جدید HIV در میان کودکان 260000 بوده است که 52 درصد کاهش نسبت به سال 2001 را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش برای شصت و دو درصد از زنان باردار به داروهای ضدرتروویروسی که به طور عمده‌ای از انتقال ویروس ایدز به جنین جلوگیری می‌کند، فراهم شده است. مرگ و میرهای مربوط به ایدز نیز نسبت به سال 2005 که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ثبت شده بود- 30 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این آمار را UNAIDS (سازمان ایدز سازمان ملل)در گزارش جهانی‌ جدیدش درباره همه‌گیری HIV/ایدز منتشر کرده است.

در عین گزارش UNAIDS نشان می‌دهد که در سال 2012 حدود 35.3 میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می‌کنند. حدود 2.3 میلیون نفر در سال 2012 به ویروس ایدز مبتلا شدند، و 1.6 میلیون نفر در این سال به علت بیماری‌های مربوط به ایدز فوت کردند.

این کاهش شیوع ایدز در جهان ممکن است به علت دسترسی و کیفیت بهتر درمان‌های ضدویروسی باشد. حدود 9.7 میلیون نفر در کشورهای با در آمد کم تا متوسط تا انتهای سال 2012 به داروهای حیاتبخش ضدایدز دسترسی پیدا کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت در سال‌های اخیر درمان دارویی زودرس‌تر پس از عفونت با HIV و استفاده از داروهای ایمن‌تر و ساده‌تر را توصیه کرده است تا به افراد عفونت‌یافته با HIV کمک کند زندگی درازتر و سالمتری داشته باشند و وارد شدن افراد از مرحله عفونت ویروسی به مرحله علامت‌دار ایدز به تاخیر بیفتد.

پژوهش‌های امیدبخش جدیدی وجود دارد که بیانگر آن است که ممکن است در آینده پیشرفت‌های در مقابله با HIV بوجود آید، از جمله واکسنی که گزارش شده است SIV، ویروس مشابه HIV در میمون‌ها، را معالجه می‌کند. بررسی‌های دیگر نشان داده است که بیمارانی مبتلا به HIV که پیوند مغز استخوان شده‌اند، دیگر اثر ویروس در خون آنها باقی نمانده است و دیگر نیازی به درمان HIV نداشته‌اند.

ماه مارس گذشته گزارش شد که یک نوزاد متولد شده در حدود سه سال پیش که HIV مثبت بود و 30 ساعت پس از درمانش شروع شده بود، "علاج" شده است. علیرغم این گزارش‌های موردی، هنوز شیوه علاجبخشی برای اکثریت افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، وجود ندارد.

میزان اعتبارات صرف‌شده برای HIV در کشورها نیز یافته است، گرچه میزان کمک‌های مالی‌ بین‌المللی اهدایی برای مقابله با ایدز از سال 2008 ثابت باقی مانده است.

UNAIDS معتقد است اگر روند فعلی ادامه یابد، و دسترسی به این داروها و سایر منابع برای مقابله با ایدز افزایش یابد، ممکن است بتوان تا سال 2015 به هدف فراهم‌آوری داروهای ضد HIV برای 15 میلیون نفر رسید.

بر اساس گزارش جدید گرچه میزان عفونت به ویروس ایدز در سراسر جهان کاهش یافته است، اما رفتارهای جنسی پرخطر هنوز بسیار شایع است.

گزارش UNAIDS به شواهدی اشاره می‌کند که بیانگر افزایش قابل‌توجه پارتنرهای جنسی در بسیاری از کشورهای آفریقای زیرصحرا و کاهش مصرف کاندوم در برخی از آنها ست.

همچنین پیشرفت در زمینه ارائه خدمات به افرادی که در معرض بیشترین خطر عفونت با HIV هستند، (ماندد در دسترس قرار دادن سرنگ‌های استرییل) به خصوص برای فرادی که از مواد مخدر داخل‌وریدی استفاده می‌کنند، کند بوده است. میزان عفونت HIV در میان افرادی که از مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، هنوز بالاست و در آسیا به میزان 28 درصد می‌رسد.

همچنین بر اساس این گزارش برنامه‌های پیشگیری از خشونت علیه زنان و دختران و اطمینان از اینکه افراد دارای HIV هستند، با احترام درمان شوند، هنوز دچار نقصان است.

کد خبر 232606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز