اظهارنظرها درخصوص بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران پس از انتشار گزارش روزنامه همشهری مبنی بر پیگیری موضوع استرداد هزاران قطعه از گل نبشته‌های هخامنشی متعلق به تخت جمشید که ۸۰سال پیش با هدف مطالعه علمی به مؤسسه شرق شناسی شیکاگو امانت داده شد ادامه دارد.

الواح هخامنشی

در تازه‌ترین اظهارات عبدالمجید ارفعی که برخی از الواح‌ گلی تخت جمشید با تلاش وی ترجمه شده گفت: امیدوارم دکتر نجفی بتواند با ارائه مستندات قوی رأی دادگاه آمریکا را به‌نفع ایران تغییر بدهد.

پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی با ابراز خرسندی از پیگیری سازمان میراث فرهنگی، درخصوص بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران گفت: این الواح متعلق به ایران است و باید به سرزمین اصلی خود باز گردد و رأی دادگاه به نفع ایران تغییر پیدا کند. وی افزود: نجفی در آمریکا می‌تواند از طریق ارائه مستندات قوی رأی دادگاه را در مصادره الواح هخامنشی به نفع ایران تغییر دهد.

وی گفت: در خواست من از دکتر نجفی این است که یک نسخه از عکس‌های مربوط به کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌هایی از ریچارد هلک (مترجم الواح) را دریافت کند و به ایران بیاورد. به اعتقاد ارفعی حداقل 12هزار قطعه از الواح قابلیت خوانده شدن دارند و این الواح گلی هخامنشی سند‌های باستانی هستند که دیگر تکرار نمی‌شوند و نمونه دیگری از آنها وجود ندارد. به گفته وی، در آن زمان حدود 30هزار قطعه لوح به مؤسسه شیکاگو به امانت سپرده شد تا بررسی شوند و تاکنون 450قطعه از این الواح به ایران فرستاده شده است.

کد خبر 232440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز