مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده‌ای موسوم به «جنی روبین و شرکا» موجب اختلال در روند استرداد این الواح به کشور شد.

الواح هخامنشی


امید غنمی ضمن ارائه گزارش اجمالی از روند پرونده استرداد الواح هخامنشی، افزود: قسمتی از الواح گلی تخت جمشید که در حفاری‌های مشترک ایران و مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در سال 1316کشف شد، به‌منظور انجام تحقیقات علمی به‌صورت موقت به این مؤسسه امانت داده شد. وی درگفت‌وگو با مهر تصریح کرد: بخشی از هزاران لوحی که به امانت داده شده بود، در سال‌های 1327و 1350شمسی و تعدادی نیز با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی در سال 1383به کشور بازگردانده شد.

غنمی اظهار داشت: براساس مذاکرات و مکاتبه‌های صورت گرفته با مؤسسه شرق شناسی شیکاگو قرار بود تا سایر الواح نیز به ایران ارسال شود اما طرح پرونده‌ای موسوم به جنی روبین و شرکا موجب اختلال در روند استرداد این الواح شد.

غنمی بیان کرد: پرونده جنی روبین و شرکا در یکی از دادگاه‌های کشور آمریکا مطرح شد و طی آن ایران با یک اتهام بی‌اساس مسئول پرداخت غرامت شد. در مرحله اول اجرای این حکم، اموال تاریخی - فرهنگی متعلق به ایران ازجمله الواح گلی تخت جمشید که به‌صورت امانی به دانشگاه شیکاگو ارسال شده بود توقیف شد.وی ادامه داد: در سال 1385 مسئولین سازمان میراث فرهنگی وقت با استفاده از وکیل محلی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این پرونده ورود پیدا کردند.

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی ایران تا زمان بازگشت این میراث ارزشمند به کشور و حصول نتیجه قطعی دنبال می‌شود.وکلای 9نفر از اتباع ایالات متحده آمریکا(جنی روبین و دیگران) با وارد کردن اتهام واهی حمایت ایران از تروریسم و تأمین صلاح جهت حماس در جریان بمبگذاری 1997 بیت‌المقدس، نزد یکی از محاکم ایالت شیکاگو در آمریکا طرح دعوی کردند و در غیاب ایران به‌عنوان طرف دعوی (ایران، اتهام مربوطه را رد کرده و دادگاه مورد نظر را صالح نمی‌دانست) موفق به اخذ حکم محکومیت ایران به پرداخت مقادیر کلانی غرامت به شاکیان پرونده شدند.

به‌منظور اجرای این حکم، وکلای شاکیان پرونده خواستار توقیف و صدور حکم حراج اموال فرهنگی- تاریخی ایرانی که در تعدادی از موزه‌ها و دانشگاه‌ها و مؤسسات آمریکایی واقع در ایالات مختلف ازجمله مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند، شدند تا مبلغ حاصل از حراج اشیا به آنان تحویل شود.

کد خبر 232259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز