سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

کوه زندان سلیمان‌نبی یا به گفته محلی‌ها زندان دیو سلیمان آتشفشان خاموشی است که در کوهستان مائین بلاغ قرار دارد و شگفتی هر بیننده‌ای را بر می‌انگیزد.

 گردشگری

دهانه‌ مخروطی‌شکل درون تهی‌اش مانند سیاهچالی است که افسانه‌ها آن را اسارتگاه دیوان معرفی می‌کنند. قطر دهانه مخروطی آتشفشان 100‌متر و عمق آن نیز حدود 110‌متر است. در اطراف دهانه چشمه‌های آب‌گرم و آب‌انبارهای قدیمی وجود دارد و در دهانه سیاهچال پرندگان لانه ساخته‌اند و بر دیواره‌های آن نیز کندوهای زنبورعسل دیده می‌شود و بوی گوگرد همواره احساس می‌شود.

زمین‌شناسان تشکیل این‌کوه با ظاهری عجیب را ناشی از رسوب کانی‌های آب دریاچه‌ای می‌دانند که هزاران سال پیش در این منطقه وجود داشته است. این کوه 600سال پیش‌از میلاد نیایشگاه بوده و موبدان زردشتی در زمان ساسانیان در این محل عبادت می‌کردند و آن را مقدس می‌شماردند. آنها حتی حیواناتی که نذر آتشکده می‌شدند را در این محل قربانی می‌کردند. زندان دیو سلیمان برای آنهایی که حتی برای بار چندم هم به این محل آمده‌اند مرموز و رعب‌آور است، شاید به این دلیل که اینجا جایی است که بین حقیقت و افسانه شناور می‌شوی.

شکل و شمایل این کوه خوف‌انگیز است و به‌خاطر نزدیکی به تخت‌سلیمان و وجود داستان‌های قدیمی خیلی‌ها سرسختانه بر این باورند آنجا محل مجازات دیوهای سرکش سلیمان نبی است. این کوه شگفت در 12کیلومتری تکاب و 3‌کیلومتر دورتر از غرب تخت‌سلیمان قرار گرفته است.

کد خبر 232426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز