یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

چشمه هفت‌رنگ مُجِن یکی از شگفتی‌های طبیعی ایران‌زمین است.

چشمه -گردشگری

 این چشمه در ۲۵‌کیلومتری شمال شاهرود و در منطقه گرماب جایی است که به‌دلیل وجود سنگ‌های ویژه‌ای که در مسیر آن است آب‌هایی به چند رنگ از زمین می‌جوشد و به همین‌خاطر این چشمه را هفت‌رنگ می‌نامند. این چشمه گوگردی در میان دره‌های دامنه قله 4هزار متری شاهوار قرار گرفته و از هر مسیری که به آن نزدیک شوید بوی آن‌که شاید ناشی از گوگرد باشد به مشام می‌رسد.

افزون بر این در اطراف نیز چشمه‌هایی در حال جوشش‌ هستند که دارای مواد معدنی جیوه‌دار بوده و از آنها بخار جیوه متصاعد می‌شود که به آسانی قابل تشخیص است. در مسیر آب این چشمه‌ها رنگ‌های گوناگون با هم ترکیب شده و آب کف‌آلودی را تشکیل می‌دهند و در نهایت با آب سفید چشمه تلاقی می‌یابند. این آب‌ها هر قدر از سرچشمه دور می‌شوند رنگ آنها به سفیدی متمایل شده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آنها یافت نمی‌شود.

گفتنی است آب گوگردی این چشمه‌ها خاصیت درمانی داشته و از قدیم اهالی منطقه برای بهبود بیماری‌های پوستی و استخوانی از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کردند. اکنون نیز امکاناتی برای استفاده گردشگر‌ها از آب این منطقه وجود دارد اما کارشناس‌های حیطه گردشگری بر این باورند که ظرفیت این چشمه‌ها برای گردشگرپذیری بسیار فراتر از واقعیت موجود آن است. افزون بر این به‌دلیل سردی هوا برای استفاده از این چشمه باید کمی عجله کرد.

کد خبر 233082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز