همشهری آنلاین: بیست سال از فرود هواپیمای سسنای حامل ماتیاس روست، تبعه آلمان غربی سابق، در میدان سرخ مسکو می‌گذرد.

به نوشته ال موندو، روز 28 مه سال 1987 تصاویری از فرود یک هواپیمای کوچک سسنا در میدان سرخ مسکو در تمام شبکه‌های تلویزیونی جهان انتشار یافت.خلبان این هواپیما یک جوان آلمانی 19 ساله به نام ماتیاس روست بود.

ماتیاس روست که  در حال پا گذاشتن به 40 سالگی است می‌گوید: اگر می‌توانستم تمام خاطرات مربوط به آن دوران را از ذهن خویش و از کتاب‌های تاریخ پاک می‌کردم.

بیست سال بعد از آن واقعه عجیب همه آن‌هایی که از ماجرای فرود روست در میدان سرخ اطلاع دارند از خود می‌پرسند چگونه ممکن است این جوان آلمانی با هواپیمای کوچک سسنای 172 توانسته باشد بی آنکه آسیبی به وی و هواپیمایش وارد شود،  از چنگ سیستم ضدهوایی فوق العاده دقیق و نیرومند شوروی سابق بگریزد؟ این در حالی است که تنها 4 سال پیش  از فرود روست در میدان سرخ(سال 1983) سیستم ضد هوایی شوروی یک هواپیمای متعلق به خطوط هوایی کره جنوبی با 269 مسافر را سرنگون کرده بود.

لحظاتی پس از فرود سسنای ماتیاس روست در میدان سرخ مسکو

متخصصان صنایع هوایی درباره فرود شگفت آور روست در میدان سرخ می‌گویند:ماتیاس روست که تنها چند هفته قبل مدرک پروازی خود را دریافت کرده بود، دست به ریسک بزرگی زد، اما توانست به صحت و سلامت در مسکو فرود آید.روست از اوترسن یک پایگاه کوچک هوایی در نزدیکی شهر بندری هامبورگ به مقصد اسکاندیناوی برخاست.

اما پس از مدتی او و هواپیمایش از صفحه رادار محو می‌شوند  و بعدها خبر می‌رسد که او بدون هیچگونه دردسری در میدان سرخ مسکو فرود آمده است.

به رغم آنکه روست هیچگاه واقعیت امر را فاش نکرد، متخصصان امر از این واقعیت آگاهی داشتند که هواپیما‌ها  برای رسیدن به مسکو و برای آنکه خود را دور از دیدرس ضد هوایی‌های روسی قرار دهند، می‌بایست از سواحل دریای بالتیک به موازات خط آهن در ارتفاعی پائین پرواز کنند.

فرود روست در مسکو اما دردسر‌های زیادی را به مثابه یک زلزله سیاسی برای مقامات اتحاد شوروی سابق در پی آورد. میخائیل گورباچف رئیس جمهوری وقت،  وزرای دفاع  و رئیس دفاع ضد هوایی شوروی را به دلیل عدم کفایت از کار خود برکنار کرد.

لحظه برخاستن هواپیمای روست از میدان سرخ

روست نیز بازداشت و محاکمه و محکوم شد، او اما یک سال پس از سپری کردن دوران محکومیتش آزاد و به آلمان بازگشت، اما بازگشت به آلمان تنها سر آغاز مشکلات بود.او بارها از قانون سر پیچی کرد و حتی یک بار نیز یک پرستار را که در حال انجام وظیفه بود را با ضربات چاقو زخمی کرد.

سالها بعد روست در مصاحبه‌ای گفت: نمی‌دانم چه چیزی بر من چیره شده بود. از همه افرادی که به نوعی به آن‌ها آزار رسانده‌ام معذرت می‌خواهم.روست می‌خواهد این واقعه را نیز مانند آنچه پس از فرود در مسکو برایش اتفاق افتاده بود را از حافظه پاک کند.

پس از وقایعی که برای روست در آلمان پیش آمد مدرک پروازی‌اش را از وی گرفتند، با این حال روست چندی بعد در یکی از کشور‌های آمریکای جنوبی مدرک پروازی گرفت.

روست در پاسخ به سوالی درباره هدفش از فرود در میدان سرخ مسکو می‌گوید:"می‌خواستم یک نشانه از خود بر جای بگذارم، نشانه‌ای برای صلح، نشانه‌ای که سرآغاز مبارزه برای خلع سلاح باشد، اما امروز می‌فهمم که به دلیل روح بیگناهی که داشتم، افکارم در آن زمان رویاپردازانه بوده‌اند.

روست می‌گوید: دوست داشتم با برای به خاطر آوردن بیستمین سالگرد فرود در میدان سرخ دوباره به مسکو بازگردم، اما این بار با یک هواپیمای معمولی متعلق به یکی از شرکت‌های خطوط هوایی.

کد خبر 23214

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز