اول مهر هر سال بازگشت سرخوشی‌های کودکانه است به شهر. ابتدای پاییز دوباره شهر رونقی تازه می‌گیرد اما این رونق همیشه با مشکلاتی همراه است؛ افزایش سفرهای شهری، افزایش آلودگی هوا، افزایش ترافیک و در نهایت راهکارهایی که باید برای حل این مشکلات مطرح شود.مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از افزایش ۵ /۲میلیونی سفرهای شهری در مهرماه سال‌جاری خبر داده‌اند و این به معنی افزایش ترافیک در شهر تهران خواهد بود.

این وضعیت در سایر شهرهای کشور نیز رخ خواهد داد. همه شهرهای کشور با فرارسیدن پاییز مشکلاتی نظیر پایتخت را تجربه خواهند کرد و از این‌رو اقدامات گسترده‌ای برای مهار این مشکلات در دستور کار دارند.

مدیریت شهری تهران نیز به‌منظور تسهیل بیشتر زندگی شهروندان در کنار فعالیت‌های مختلف، توسعه خدمات شهری و برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی وخدمات حمل‌ونقلی را در دستور کار دارد. معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران از تدارک بیش از 50برنامه فرهنگی - اجتماعی به مناسبت فرا رسیدن مهر‌ماه خبر داده است.

معاون خدمات شهری از تجهیز بسیاری از سازمان‌های زیرمجموعه و آمادگی کامل برای مهرماه خبر داده است. همچنین معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با وعده توسعه خدمات حمل‌ونقلی به استقبال مهر‌ماه رفته است. امسال طرح استقبال از مهر با عنوان «باز باران» از سوی مدیریت شهری در دست اجراست.

دکتر سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مورد می‌گوید: بیش از 50عنوان برنامه به مناسبت فرارسیدن فصل تعلیم و تعلم از 15شهریور تا 15مهر در پایتخت برگزار خواهد شد که از این میان می‌توان به برگزاری جشنواره مشکات دانش‌آموزی، سباح، جام کوثر، برگزاری اردوهای آموزشی و نمایشگاه عفاف و حجاب، همچنین سایر فعالیت‌های عمرانی و تجهیزی در مدارس اشاره کرد.طرح استقبال از مهر با هدف اعمال مدیریت یکپارچه و هماهنگ و انجام اقدامات متعدد برای سهولت در دسترسی حدود 2میلیون دانش‌آموز و دانشجو به مراکز آموزشی، کمک به ارتقای سطح خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی دانش‌آموزان، تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمن‌سازی‌ و بازسازی محیط‌های آموزشی و غیره در سطح کلانشهر تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

این طرح در بخش روان‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ ترافیک شهر با محوریت افزایش تسهیلات حمل‌ونقل عمومی درون شهری، ایمن‌سازی‌ معابر منتهی به مراکز آموزشی، شناسایی گره‌های ترافیکی و جلوگیری از تراکم ترافیکی، نظارت و مدیریت بر عملکرد سرویس‌های مدارس و اطلاع‌رسانی درخصوص مسائل ترافیکی‌ماه مهر در بخش تأمین امکانات بهداشتی در مراکز تحصیلی آموزشی با محوریت توسعه کمی و کیفی سرویس‌های بهداشتی و آبخوری مدارس، بهبود وضعیت ایمنی و تغذیه دانش‌آموزان و دانشجویان، آموزش سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی به دانش‌آموزان و دانشجویان، همچنین در بخش اقدامات عمرانی خدماتی با مدنظر قرار دادن مرمت و بازسازی معابر دسترسی به مراکز تحصیلی و آموزشی و جلوگیری از حفاری در سطح معابر نزدیک مراکز تحصیلی در فاصله زمانی 15شهریور تا 15مهر اجرایی می‌شود. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعطای کمک مادی و اجرای برنامه‌های محتوایی در سطح مدارس را مهم‌ترین ماموریت شهرداری تهران در طرح استقبال از مهر می‌داند و می‌گوید: تا پایان سال 91بیش‌از 102میلیارد ریال در حوزه فعالیت‌های عمرانی نظیر بهسازی آسفالت، سرویس بهداشتی و رنگ‌آمیزی مدارس، 41میلیارد ریال حمایت‌های تجهیزی نظیر تجهیز مدارس، کتابخانه‌های عمومی و کلاسی و وسایل ورزشی هزینه و 30میلیارد ریال نیز صرف حمایت‌های برنامه‌ای و محتوایی در سطح 22منطقه شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اختصاص 175میلیارد ریال به اجرای طرح‌های حمایتی از مدارس طی سال‌جاری می‌گوید: مانند سنوات گذشته فعالیت‌های عمرانی بیشترین حجم کمک‌های مادی را به‌خود اختصاص داده و در سال‌جاری بیش از 101میلیارد ریال هزینه فعالیت‌های عمرانی در مدارس خواهد شد. درعین حال 34میلیارد ریال صرف حمایت‌های تجهیزی و 38میلیارد ریال هزینه برنامه‌های محتوایی می‌شود.

این مقام مسئول در تشریح برنامه‌های استقبال از مهر (باز باران) در سال 92از اجرای 50 عنوان برنامه فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و مذهبی خبرداده و می‌گوید: این فعالیت‌ها با مدیریت و نظارت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، همچنین اداره کل آموزش‌های شهروندی و با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران برگزار خواهد شد.برگزاری جشنواره مشکات دانش‌آموزی، آموزش حقوق و تکالیف شهروندی از طریق آموزش محیطی، جشن بازگشایی مدارس، توزیع 10هزار بسته آموزشی ویژه دانشجویان جدیدالورود و تهیه بروشور نحوه استفاده از سرویس مدارس تحت عنوان بسته آموزشی مهر از اهم وظایف اداره کل آموزش‌های شهروندی به شمار می‌رود. همچنین اداره کل فرهنگی با اجرای مجموعه جشنواره‌های شمسه، تهیه و توزیع لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت، مسابقه فرهنگی در سنگر مدارس با موضوع دفاع‌مقدس، مشارکت در بازگشایی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نسبت به ارائه خدمات فرهنگی در طرح استقبال از مهر به شهروندان اقدام می‌کند.ایازی از تداوم اجرای طرح سباح (آموزش شنا به دانش‌آموزان) خبر داد و عنوان کرد: تکمیل پروژه تجهیز مدارس به وسایل ورزشی در مدارس دخترانه راهنمایی و دبیرستان، آغاز نصب وسایل ورزشی مناسب‌سازی‌ شده ویژه مقطع ابتدایی، تجهیز مدارس به وسایل و تجهیزات ورزشی، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح مدارس، برپایی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی در سطح مدارس، جشنواره بازی‌های بومی و محلی در سطح مدارس ابتدایی، کمک و مساعدت در اجرای طرح آموزشی شنای دانش‌آموزان(سباح)، جشنواره بازی‌های تفریحی کودکان، همایش‌های پیاده‌روی و کوهپیمایی با شرکت دانش‌آموزان و برگزاری لیگ برتر بسکتبال (جام کوثر) با حضور دختران دانش‌آموز و دانشجو از دیگر برنامه‌های طرح استقبال از مهر محسوب می‌شود.

مهر قلم؛روایت دیگری از باز باران

اما اقدامات شهرداری به فعالیت فرهنگی اجتماعی محدود نمی‌شود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز اعلام کرده که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تلاش کارکنان شهرداری بر این است که وضعیت پایتخت را به حد مطلوبی برسانند.مجتبی عبداللهی با اشاره به اجرای طرح استقبال از مهرماه در پایتخت می‌گوید: در حوزه خدمات شهری ستاد مهر، سازمان‌های زیباسازی، پارک‌ها و فضای سبز، مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، ساماندهی مشاغل و مدیریت پسماند فعالیت داشته و اقدامات خود را هر ساله در استقبال از مهر با نام «مهر قلم» به انجام می‌رسانند.از قرار همزمان با آغاز سال تحصیلی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برنامه‌هایی مانند اهدای گل و گلدان به مراکز آموزشی، کاشت درخت و بازپیرایی باغچه مدارس و فضای سبز اطراف آن و اهدای شاخه گل به مدارس ابتدایی را در دستور کار خواهدداشت. همچنین کلبه بازیافت در مدارس استقرار می‌یابد وتشکل‌های دانش‌آموزی با موضوع بازیافت نیز شروع به‌کار خواهد کرد. ارسال اتوبوس بازیافت به مدارس ابتدایی، آموزش ساخت کاردستی با استفاده از پسماند، شست‌وشوی انهار اطراف مدارس، رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواره مدارس با موضوع بازیافت، توزیع مخازن کوچک درمدارس، تجهیز ناوگان جمع‌آوری پسماند، گندزدایی و رنگ آمیزی مخازن پسماند مدارس، نظارت بر پاکسازی معابر اصلی اطراف مدارس و... نیز ازجمله اقدامات سازمان پسماند در ستاد استقبال از مهر است.

فروشگاه‌های شهروند نیز به مناسبت بازگشایی مدارس اقدام به فروش لوازم‌التحریر می‌کنند. این سخن عبداللهی در تعریف فعالیت‌های فروشگاه‌های شهروند است. او می‌افزاید: از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان با تخفیف ۵ تا ۲۵ درصدی در فروشگاه‌های شهروند به فروش می‌رسد.او دوره‌های آموزشی با عنوان«شهر در دست بچه‌ها» و «آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل» را نیز از جمله اقدامات شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل نام برده و درخصوص فعالیت‌های سازمان بهشت زهرا(س) در استقبال از مهرماه می‌گوید: ۶۲۰شهید دانش‌آموز شهر تهران در بهشت زهرا(س) آرمیده‌اند که به مناسبت فرارسیدن مهرماه، ۶۲۰ کبوتر به یاد این شهیدان همزمان با اول مهر‌ماه به پرواز درخواهند آمد.

بازدید آتش‌نشانان از مدارس

اما یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت خدمات شهری به گفته عبداللهی بازدید نیروهای خدمات ایمنی سازمان آتش‌نشانی از مدارس تهران است. از قرار در ساعات پیک تردد دانش‌آموزان، در اطراف مدارس نیروهای آتش‌نشان مستقر خواهند شد. کار‌شناسان خدمات ایمنی نیز از مدارس بازدید داشته و موارد ایمنی را مورد بررسی قرار داده‌اند. عبداللهی می‌گوید: تا قبل از بازگشایی مدارس تمامی این فعالیت‌ها انجام شده است و امیدواریم وضعیت شهر تهران برای آغاز فعالیت مدارس مطلوب باشد.

افزایش 30درصدی ترافیک

ستاد استقبال از مهر که از‌‌ماه گذشته جلسات آن آغاز شده، از مصادیق بارز این هماهنگی و برنامه‌ریزی است که تبلور نگاه فرابخشی به‌جای نگرش جزیره‌ای در حمل‌ونقل شهری است. حدود 2/1میلیون دانش‌آموز، حدود یک‌میلیون دانشجو و حدود 200هزار کادر آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و در مجموع حدود5/2میلیون مسافر جدید از اول مهر به جا به جایی‌های روزانه پایتخت اضافه می‌شود و به این ترتیب از اول مهر شاهد 25تا 30 درصد افزایش در جا به جایی‌های روزانه تهران در قالب سفرهای آموزشی خواهیم بود.

همچنین توافقنامه سرویس مدارس پایتخت در هفته آغازین شهریور‌ماه طی مراسمی با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران امضا و مبادله شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این مورد می‌گوید: شهر انسانی که مورد تأیید شورای شهر است، در رأس برنامه‌های مدیریت شهری قرار دارد و در این میان حمل‌ونقل انسان‌محور از طریق فراهم آوردن امکان سفر آرام، ایمن، سالم و پاک برای تمامی شهروندان ازجمله دانش‌آموزان عزیز به‌عنوان آینده‌سازان کشور اسلامی‌مان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با اشاره به اینکه در شهر انسان‌محور تک‌تک شهروندان حرمت دارند و در این بین دانش‌آموزان که سرمایه‌های جامعه محسوب می‌شوند از کرامت ویژه‌ای برخوردارند، اظهار می‌کند: ما خود را صرفاً مسئول تأمین ایمنی و سلامت شهروندان نمی‌دانیم و به همین دلیل به مباحث حوزه‌های آموزشی و تربیتی و مسائل حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز ورود جدی پیدا کرده‌ایم.

تهدید ترافیک اول مهر را به فرصت تبدیل کرده‌ایم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه افزایش حجم جابه‌جایی‌ها در اول پاییزچنانچه با برنامه‌ریزی قبلی و تدارک مناسب همراه نباشد می‌تواند به تهدید جدی در جریان ترافیک تبدیل شود، می‌گوید: خوشبختانه با همدلی و همفکری بین دستگاه‌های دست‌اندرکار، این تهدید را به یک فرصت مبدل کرده‌ایم. وی با بیان اینکه نگاه ما به سرویس مدارس به مثابه یک کلاس آموزشی است که راننده به‌عنوان الگوی دانش‌آموزان، آموزگار این کلاس محسوب می‌شود، اظهارمی‌دارد: به این منظور شهرداری تهران دوره آموزشی ویژه‌ای را با تأکید بر حوزه‌های تربیتی و رفتاری برای 8هزار راننده سرویس مدارس تدارک دیده و برای نخستین‌بار تمامی رانندگان سرویس مدارس آموزش دیدند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در مورد شکل‌گیری سرویس مدارس در پایتخت و تلاش شهرداری در این مورد می‌گوید: خوشبختانه در 2سال گذشته هیچ‌گونه حادثه منجر به فوت و جرح دانش‌آموزانی که از سرویس مجاز استفاده کرده‌اند، گزارش نشده است. سردار حسین رحیمی می‌افزاید: سنگین‌ترین مأموریت پلیس راهور در تهران که با هماهنگی و همکاری حوزه آموزش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دست انجام است، آموزش و فرهنگسازی‌ است.

کد خبر 232133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز