رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود برخی ریزمغذی‌ها، از تهیه فرمولاسیون شیر غنی شده با ویتامین D خبر داد و بر لزوم حمایت از صنایع شیر به منظور عرضه شیرغنی شده به بازار با قیمت مناسب تاکید کرد.

شیر غنی شده

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شیوع کمبود برخی از ریزمغذی‌ها در کشور گفت: کمبود ویتامین D به عنوان یکی از ریزمغذی‌های مهم بسیار شایع است.

وی در این باره ادامه داد: در این زمینه با همکاری صنایع شیر اقداماتی انجام شده و نهایتا نیز فرمولاسیون شیرغنی شده با ویتامین D تهیه شده است تا به این ترتیب شیرغنی شده با ویتامین D وارد بازار شود.

عبداللهی درباره قیمت شیرهای غنی شده گفت: به لحاظ هزینه‌ای نیز باید با ارگان‌های مسئول صحبت کنیم تا قیمت شیر غنی شده با ویتامین D طوری تنظیم شود که چندان گران نباشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند. البته شیر غنی شده با ویتامین D افزایش قیمت زیادی نسبت به شیر معمولی ندارد و برای مصرف‌کننده قابل خرید است.

وی در این باره افزود: البته مسلم آن است که باید از صنایع شیر حمایت شود تا بتوانند شیر غنی شده با ویتامین D را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

عبداللهی در توضیح دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای رفع مشکلات ناشی از کمبود ریزمغذی‌ها، گفت: برنامه‌های مکمل یاری نیز برای کودکان زیر دو سال و زنان باردار اجرا می‌شود. این اقدامات به صورت رایگان از طریق خانه‌های بهداشت در مراکز بهداشتی درمانی انجام می‌شود. علاوه بر آن برنامه‌ها و بسیج‌های آموزشی نیز انجام می‌شود.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در بحث ریزمغذی "آهن" نیز برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را اجباری کردیم. اکنون هم باید "روی" به آرد اضافه شود؛ چرا که کمبود «روی» نیز یکی از مشکلات است.

وی در پایان گفت: اضافه کردن "روی" به آرد را به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها اجرایی می‌کنیم. در نهایت نیز با بررسی نقاط ضعف و قوت حاصل از اجرای آزمایشی و رفع مشکلات، باید «روی» هم علاوه بر آهن و اسید فولیک به آرد اضافه شود.

کد خبر 232115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز