جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام آمادگی رئیس‌جمهور سوریه برای صدور عفو عمومی جدید برای مخالفان، شبه نظامیان القاعده در درگیری با گروه پیکارجوی ارتش آزاد،‌ در نزدیکی مرز ترکیه مستقر شدند.

شبه نظامیان القاعده

با حضور القاعده در مرز ترکیه، این کشور دیروز مرزهای خود را باسوریه بست.رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای تلویزیونی هشدار داد که ایدئولوژی گروه‌های مسلح باید مایه نگرانی سوریه، کشورهای همجوار و حتی آمریکا باشد. بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا تأکید کرد که آنچه در سوریه می‌گذرد نه جنگی داخلی بلکه هجوم همه‌جانبه القاعده است. وی ‌گفت: افرادی از 80تابعیت مختلف به سوریه هجوم آورده‌اند و بیش از 80درصد آنان نیز زیر چتر القاعده اقدام به قتل و کشتار می‌کنند.اسد اعلام آمادگی کرد در چارچوب آشتی ملی در کشور عفو عمومی جدیدی برای افرادی صادر کند که دستشان به خون مردم سوریه آغشته‌شده است.رئیس‌جمهور سوریه برای نخستین بار شمار کشته‌شدگان ارتش در این جنگ را اعلام کرد و افزود که تاکنون بیش از 15هزار سرباز سوری در درگیری‌ها با افراد مسلح کشته شده‌اند.

اسد با اشاره به اینکه سوریه مفاد توافقنامه برچیدن سلاح شیمیایی را اجرا خواهد کرد، گفت: سوریه تمامی توافقات خود را با هر طرفی اجرا کرده و با پیوستن به معاهده منع سلاح‌های کشتار جمعی، به سازوکارهای اجرایی آن پایبند خواهد بود.وی فرایند برچیدن سلاح شیمیایی را از لحاظ فنی و مالی بسیار پیچیده ارزیابی کرد و افزود: برخی‌ها هزینه این امر را یک میلیارد دلار دانسته‌اند و باید این اقدام با همکاری سازمان ذی‌ربط در سازمان ملل انجام گیرد. او گفت که این کار یک سال زمان می‌برد و روندی پیچیده و خطرناک است.

بشار اسد با اشاره به گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بر ضرورت بی‌طرفی کارشناسان سازمان ملل تأکید کرد و گفت: هیچ گزارش رسمی دراین باره دریافت نکرده و هر آنچه رایج است صرفا اطلاعات است و اطلاعات متفاوت از دلایل و مستندات است.درهمین حال،‌ معاون امور اقتصادی نخست وزیر سوریه اخبار منتشره شده به نقل از خود درباره درخواست سوریه برای برقراری آتش بس در جریان نشست آتی ژنو 2 را تکذیب کرد.

قدری جمیل تصریح کرد که روزنامه انگلیسی گاردین بخشی مهم از اظهاراتش را تغییر داده و او موضوع درخواست سوریه برای برقراری آتش‌بس در صورت برگزاری نشست ژنو 2 را مطرح نکرده زیرا اساسا هدف این نشست برقراری آتش بس است و دیگر نیازی به مطرح شدن این امر از سوی سوریه نیست اما در عرصه میدانی، ‌درگیری‌های خونینی میان گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه با یکدیگر در نزدیکی مرز با ترکیه، فعلا پایان یافته‌است. در پی ورود شبه‌نظامیان القاعده به یک منطقه مرزی میان سوریه و ترکیه، مقام‌های آنکارا مرزهای خود را با سوریه بستند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در جریان درگیری‌ها میان جبهه النصره و دولت اسلامی شام و عراق از گروه‌های وابسته به القاعده با گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در منطقه اعزاز در شمال حلب و در نزدیکی مرز ترکیه، دست‌کم 5نفر کشته و بیش از 100نفر زخمی شده‌اند. در این درگیری‌ها القاعده توانست گروه ارتش آزاد را از اعزاز بیرون براند. در پی این درگیری‌های خونین، ‌یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد که کشورش گذرگاه مرزی السلامه با سوریه را بسته است. ترکیه نگران است که سیطره القاعده بر منطقه مرزی اعزاز زمینه ساز ورود این شبه نظامیان به داخل کشور یا مقدمه‌ای برای استقرار آنان در مرزها و حرکت آرام آنها در آینده به داخل کشور شود. ائتلاف مخالفان سوریه هم در واکنش به درگیری‌های القاعده با ارتش آزاد، سیطره شبه نظامیان القاعده بر منطقه اعزاز را محکوم کرد.

کد خبر 231747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز