یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهرهای ترکیه یک هفته است که بار دیگر به صحنه اعتراض مردم و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی تبدیل شده‌است، اما این بار این اعتراض‌ها دیگر فقط سیاسی نیست و رنگ قومیتی گرفته و نشانه‌ای جدی و هشدارآمیز از تأثیری است که تحولات سوریه بر صحنه داخلی ترکیه گذاشته‌است.

ترکیه

ماجرا از کشته شدن یک جوان 22ساله به نام احمد آتاکان در شهر انتاکیه در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه آغاز شد. این جوان هفته گذشته به‌صورتی که هنوز معلوم نیست، کشته شده‌است. معترضان می‌گویند که او در درگیری با نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده و به همین‌خاطر ابتدا اعتراض‌ها به این اتفاق از شهر انتاکیه شروع شد. این جوان از خانواده‌ای علوی است که در ترکیه در اقلیت هستند، اما خیلی زود اعتراض به کشته شدن این جوان به شهرهای بزرگ ترکیه ازجمله استانبول رسید.

این اعتراض‌ها دیشب نیز در استانبول جریان داشت و به زدو خورد میان مردم و نیروهای امنیتی منجر شد. آغاز‌کننده و جریان اصلی این اعتراض‌ها مخالفان همیشگی دولت رجب طیب اردوغان نیستند و شعارهای آنها هم مانند قبل نیست. معترضانی که در ماه‌های گذشته علیه دولت اردوغان تظاهرات می‌کردند و در میدان تقسیم جمع شده‌بودند، مخالفت با زیاده‌طلبی‌های دولت عدالت و توسعه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و مذهبی بود، اما اکنون شعارهای معترضان به کشته شدن جوان علوی‌تبار انتاکیه‌ای، توجه به حقوق اقلیت‌ شیعه در ترکیه است. به این ترتیب مناقشه شیعه و سنی که اکنون و به تبع تحولات سوریه، در خاورمیانه جدی شده، در ترکیه هم در حال قوت گرفتن است.

گفته می‌شود که در 2 روز گذشته با پیوستن مخالفان لیبرال اردوغان به معترضان کشته شدن این جوان 22ساله، شمار آنها بیشتر شده و درگیری‌ها هم شدت گرفته‌است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از شدت واکنش‌های معترضان در برخورد با نیروهای پلیس خبر داده‌ و نوشته‌است، معترضان این بار بمب‌های آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب می‌کنندو پلیس هم با شدت بیشتری با آنها برخورد می‌کند. به همین‌خاطر این شب‌ها به‌ویژه در استانبول، شب‌هایی بسیار ناآرام است. اکنون در شبکه‌های اجتماعی، معترضان از اینکه مخالفان دولت اردوغان در حال متحد شدن هستند و دیگر فقط منحصر به دانشجویان نیستند، ابراز خوشحالی می‌کنند. این در حالی است که پ ک ک هم در فراخوانی ضمن ابراز همدردی با این جوان کشته شده، خواستار پیوستن طرفدارانش به اعتراض‌ها شده‌است.

معترضان می‌گویند که پلیس و نیروهای امنیتی با وجود وعده‌های دولت، تاکتیک‌ها و شیوه‌های خود را در برخورد با مخالفان تغییر نداده‌اند و همچنان در خیابان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد در این اعتراض‌های جدید یک نکته با گذشته تفاوت دارد؛ اینکه اردوغان برخلاف چند‌ماه پیش مستقیما وارد این ماجرا نشده و هنوز اظهارنظری درباره این اعتراض‌ها نکرده‌است.
البته اردوغان درباره این اعتراض‌ها اظهارنظری نکرده ولی همچنان به سخنان تند خود ادامه می‌دهد. او در جدیدترین اظهارنظرش، رهبران اپوزیسیون این کشور را به ایجاد تنش وناآرامی به‌ویژه اختلافات قومی متهم کرد.

نخست‌وزیر ترکیه حزب مخالف جمهوریخواه خلق را به ایجاد تنش و ناآرامی در کشور متهم و تأکید کرد که ترکیه، مصر یا سوریه نیست که بشود آن را به ناآرامی کشاند. روزنامه ترکیه‌ای حریت در این‌باره گزارش داد: اردوغان در مراسم افتتاح فرودگاه جدید استان آدیامان واقع در شرق کشور اعلام کرد که سخن من بیشتر متوجه برادران علویمان است. تلاش‌هایی برای پیاده‌کردن سناریوی پلید از سوی حزب مخالف صورت می‌گیرد. تلاش‌هایی برای ایجاد نا‌امنی و آشوب در جامعه در جریان است. دستان ناپاکی در کار هستند که حزب مخالف را به‌عنوان ابزاری برای تنش در کشور به‌کار می‌گیرند.

وی افزود: علویان و سنی‌ها در ترکیه هر دو برابر هستند و ما هرگز در دام تحریک کنندگانی که دشمنان ترکیه آنها را به بازی گرفته‌اند، نخواهیم افتاد.وی با اشاره به اینکه حزب مخالف جمهوری خواه قصد دارد کودتای جدیدی علیه حزب حاکم عدالت وتوسعه به راه بیندازد، گفت: این حزب از بازخواست کشتارهای شهر درسیم سخنی به میان نمی‌آورد و در حال حاضر سرگرم ایجاد آشوب در همه استان‌های ترکیه است.

کد خبر 231142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز