همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: "امنیت در شمال‌غرب، جنوب شرق و غرب کشور" و "نبرد ناهمطراز" ۲ دستاورد نیروی زمینی سپاه است.

تسنیم نوشت: سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع)، در خصوص توانمندی‌های نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه هم‌دوش سایر نیروها همچون نیروی دریایی، هوافضا و برادران بسیج و سایر نیروهای مسلح در حال انجام وظایف محول خود است.

وی ادامه داد: همه نیروهای سپاه پاسداران نشات گرفته از نیروی زمینی بودند و در ابتدا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدها نیروهای مختلف تشکیل شد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه استخوان‌بندی نیروی زمینی در همه جا حضور دارند و در حال انجام ماموریت هستند، همیشه نیز موفق بوده‌اند. رهبر انقلاب نیز فرمودند نیروی زمینی ستون فقرات سپاه پاسداران است.

سردار عراقی با بیان اینکه ما براساس تجاربی که در 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن در صحنه‌های مختلف مانند شمالغرب، جنوب شرق، و غرب کشور بدست آوردیم، باعث شده که این تجربیات انباشته شود، تصریح کرد: در کنار آنها نیز اقدام به آموزش نیروهای جدید و توانمند در دانشکده‌های مختلفی که در اختیار سپاه پاسداران هستند، به مرحله‌ای رسیده است که نیروهای جوان و با سواد در کنار نیروهای باتجربه در کنار یکدیگر در حال انجام ماموریت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه جنگ سخت خود را با علم روز تطبیق دادیم و تجهیزات و امکاناتی را که داریم یا در داخل کشور تولید می‌کنیم و یا بهینه‌سازی می‌کنیم، اظهار داشت: با توجه به تحریم‌هایی که از طرف دشمنان انقلاب اسلامی روبرو هستیم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم، این تجهیزات به دست بچه‌های جنگ و بچه‌های جدیدی که آموزش دیده‌اند و در کنار نیروهای باتجربه قرار گرفته‌اند، برای هرگونه تهدید سخت در شرایط ناهمطراز بازسازی و آماده شد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: از طرف فرمانده کل سپاه به نیروی زمینی کار بسیار مهمی واگذار شد که براساس ماموریت‌های سپاه که حافظان انقلاب هستند و باید از دستاوردهای انقلاب پاسداری کنند و آن امنیت در شمالغرب، غرب و جنوب شرق بود که با یک ابداع جدید و ابتکار یک مرد بزرگ به نام شوشتری عزیز طراحی شد و مقوله امنیت را توانستیم مردمی و پایدار کنیم.

سردار عراقی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی امنیت نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی هستند، اظهار داشت: در کنار این مولفه، مولفه‌ دیگر مُدارای قومی - مذهبی و تحمل سلایق مختلف مطرح می‌شود.

به گفته وی، شما می‌دانید که شمال‌غرب و جنوب‌شرق عمدتا برادران اهل تسنن ساکن هستند و دائما کشورهای پیرامون ما به دنبال این بودند که بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند. شهید شوشتری براساس مُدارای قومی - مذهبی و تحمل سلایق مختلف مدلی را طراحی کرد و مردم را سازماندهی کرد و امنیت را به دست مردم داد. امروز هم در غرب، شمال‌غرب و جنوب‌شرق مردم و اهل تسنن هستند که زمین بین آنها تقسیم شده و سران طوایف بچه‌های خود را آورده‌اند و سازماندهی کردند و آموزش دادند و مسلح کردند و یک امنیت پایداری را امروزه در این مناطق ایجاد کردیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه مولفه نظامی و امنیتی صرفا توسط نیروهای مسلح پاسخگو نیست و در کنار آن اقتصاد و معیشت مردم مطرح است که نیروی زمینی سپاه پاسداران با تدابیر حضرت آقا و فرمانده کل سپاه به آن پرداخته است، گفت: ایجاد راه‌ها، ایجاد گلخانه‌ها، تسطیح زمین‌ها، پرورش ماهی و... به گونه‌ای است که مردم بتوانند معیشت خود را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی امنیت پایدار تامین کنند.

سردار عراقی خاطر نشان کرد: حاصل تجربه‌ای را که داریم این شده است که به یک امنیت پایدار در سراسر کشور به برکت خون شهدا، تجربه همه فرماندهان، انفاس قدسی امام، تدابیر مقام معظم رهبری و با دعای مردم دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم هر روز بتوانیم موفق‌تر از گذشته در خدمت مردم بزرگ و شریف ایران باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برجسته‌ترین اقدامات نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: در نیروی زمینی می‌توانیم به دو نقطه برجسته اشاره کنیم. کارهای بسیاری انجام شده است بویژه در حال حاضر که نیروی زمینی به عنوان یک نیروی زمینی حرفه‌ای نامگذاری شده است و عمدتاً نیروها را به صورت مکانیزه، زرهی، تکاور و نیروهای ویژه سازماندهی کردیم و آموزش دادیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره دستاورد اول گفت: اولین مورد امنیت در شمال‌غرب، جنوب‌شرق و غرب است که در حال حاضر مردم به آن مناطق سفر می‌کنند و شب در چادرها در خیابان‌های آن مناطق می‌خوابند و دیگر در آن مناطق احساس ناامنی نمی‌کنند. یعنی در آن مناطق ما به امنیت کامل رسیدیم که مهمترین مقوله از نظر همه بزرگان تاریخ است. در دین اسلام نیز به دو مورد امنیت و سلامت اشاره شده است. این امنیت پایدار به برکت نیروی زمینی سپاه با همکاری همه نیروهای امنیتی در مناطق مرزی به دست آمده که کاملا محسوس است و مردم آن را درک می‌کنند.

سردار عراقی دومین دستاورد نیروی زمینی سپاه را توانایی نبرد ناهمطراز عنوان کرد و در تشریح این نوع از نبرد خاطرنشان کرد: در بحث ناهمطراز یکی برابری توان‌ها و دیگری شیوه و طرز جنگیدن است. مثلا زمانی است که شما با یک دشمن همسایه مانند عراق می‌جنگید که با هم همطراز و متوازن بودیم. و اندازه‌های ما تقریبا با کمی بالا و پائین یکسان بود اما ما نسبت به دشمنان فرامنطقه‌ای از نظر توانمندی‌ها ناهمطراز هستیم و از نظر توانمندی‌های و تجهیزات نظامی با یکدیگر قابل مقایسه نیستیم و آنها توانمندی‌های بالاتری از ما دارند.

وی ادامه داد: ما در نیروی زمینی سپاه بر اساس تکیه بر اصول جنگ ناهمطراز، شیوه‌ها و تاکتیک‌های جنگی جدیدی را ابداع کرده‌ایم و آن را در رزمایش‌های مختلف به نمایش گذاشتیم و حدود 500 نفر کارشناس در رده‌های ستاد کل، برادران ارتش و برادران سپاه ناظر بودند و این نوع جنگ را براساس پدافند غیرعامل و اصول پدافند غیرعامل تایید کردند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: مثلا زمانی که نیروهای فرامنطقه‌ای وارد منطقه و خاورمیانه شدند، دیگر تانک و توپخانه کارایی ندارد و شما دیگر نمی‌توانید بر روی زمین تکان بخورید چراکه از 12 کیلومتری به وسیله آپاچی و یا از 40 کیلومتری توسط یا موشک‌ها مورد هدف قرار می‌دهند. لذا دشمنان قصد داشتند یک ناامیدی در نیروهای نیروی زمینی ایجاد کنند. اما با توکل بر حضرت حق و با تلاشی که بچه‌ها کردند، شیوه جنگیدن با تانک و توپخانه و آمادرسانی و امدادرسانی را با تکیه بر اصول پدافند غیرعامل ابداع کردیم.

سردار عراقی تاکید کرد: در مورد اصول پدافند غیرعامل خیلی بحث صورت گرفته و خیلی‌ها صحبت کردند و مقاله نوشتند، اما آن کسی که آن را بر روی زمین اجرایی کرده نیروی زمینی سپاه بوده است که در رزمایش‌ها این مورد را کاملا به نمایش گذاشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این توانمندی‌ها به برکت خون شهدا، انفاس قدسی حضرت امام، تدابیر رهبر معظم انقلاب، مجاهدت نیروها و دعاهای مردم بدست آمده و امیدواریم با دعاهای مردم تداوم پیدا کند.

کد خبر 231306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز