دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مولانا سمیع الحق معروف به پدر طالبان پیش بینی کرد این گروه به زودی در افغانستان به قدرت خواهد رسید!

mulanasamiulhaq

مولانا سمیع الحق، روحانی تندروی پاکستانی که ملا عمر رهبر طالبان را یک فرشته می‌داند! گفت طالبان دوباره به قدرت خواهد رسید.

مولانا سمیع الحق که اعضای طالبان در افغانستان و پاکستان برای او اهمیتی زیاد قائل هستند و رئیس دارالعلوم حقانی است از دولت پاکستان خواست به سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که حاکمیت این کشور را نقض می‌کنند، شلیک کنند.

دارالعلوم حقانی که او آن را دانشگاه جهاد می‌داند در سال‌های 1990سکوی پرتاب برای آغاز جنبش طالبان بود. بسیاری هنوز این مدرسه را ماشین به دنیاآمدن افراطی‌ها می‌دانند.

 سمیع الحق که رئیس شورای دفاع پاکستان و رهبر حزب سیاسی خودش جمعیت علمای اسلام است در گفت‌وگو با رویترز
 گفت: یک سال به آنها {طالبان} وقتی برای تنفس بدهید و آنگاه آنها همه افغانستان را شاد خواهند کرد. آنها همه افغانستان را به تسلط خود در خواهند آورد. طالبان مقام نمی‌خواهد آنها تنها می‌خواهند سیستم را به روش بهتری تغییر دهند. آنها آزادی می‌خواهند اما به آنها این اجازه را نمی‌دهند. وقتی آمریکایی‌ها از افغانستان بروند همه این اتفاق‌ها در ظرف یک سال روی خواهد داد. البته اگر آمریکایی‌ها واقعا افغانستان را ترک کنند.

با این‌‌‌که‌ سمیع الحق علنی از طالبان حمایت می ‌‌کند اما مدرسه‌اش در این کشور به دلیل سیاست دوگانه دولت در قبال طالبان به‌صورت قانونی فعالیت می‌کند. بسیاری او را با سرویس های اطلاعاتی پاکستان مرتبط می‌دانند، این ارتباط میراث دوران جنگ طالبان علیه اتحاد جماهیر شوروی است. در آن زمان سرویس‌های امنیتی پاکستان از جنبش‌های این چنینی و شبه نظامیانی مثل اسامه بن لادن حمایت می‌کردند.

البته سمیع الحق ارتباط مدرسه خود با جنگ‌جویان و شبه نظامیان را رد می‌کند و حتی برای صلح بین آمریکا و شبه‌نظامیان افغانی برای رسیدن به صلح در این کشور پیشنهاد میانجی‌گری داده.

سمیع الحق پیشتر عضو سنا پاکستان بوده و از اعضای موسس حرکة المجاهدین که سازمانی تروریستی خوانده می‌شود نیز هست.

کد خبر 231182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز