یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سبوس، پوسته سفت و هضم‌نشدنی روی دانه‌های غلات است که علاوه بر بسیاری از خواص متنوع به دلیل غیرمحلول بودن به تسهیل فرآیند گوارش غذا کمک می‌کند و در پیشگیری از یبوست موثر است.

آشنایی با خواص سبوس گندم و جو

به گزارش ایسنا، سبوس گندم به دلیل آنکه منبع غنی از فیبر خوراکی، و انواع املاح معدنی و ویتامین‌هاست، خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد.

مطالعات پزشکان دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که دریافت مقادیر بالایی از فیبر غلات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سندرم متابولیک مرتبط است.

سبوس گندم همچنین حاوی کالری، کربوهیدرات و فیبرهای خوراکی و مقادیر کمتری نیز چربی و پروتئین است. همچنین این ماده خوراکی منبع غنی از انواع ویتامین‌های ب است. سبوس گندم منبع غنی از هشت ماده معدنی مهم شامل منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی است.

از دیگر خواص سبوس گندم می‌توان به دارا بودن اسیدهای چرب مفید چون امگا 3 و امگا 6 اشاره کرد.

جو نیز از غلات دیگری است که سبوس آن خواص فوق‌العاده‌ای دارد. سبوس جو نیز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر خوراکی، پروتئین و سلنیوم است.

به گفته متخصصان تغذیه، یک فنجان سبوس جو پخته حاوی 5.7 گرم فیبر خوراکی است. همچنین دپارتمان کشاورزی آمریکا به افراد بزرگسال توصیه می‌کند روزانه 25 گرم فیبر خوراکی مصرف کنند. وجود فیبر خوراکی در رژیم غذایی به افزایش احساس سیری کمک کرده و در نتیجه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

مصرف فیبر خوراکی علاوه بر کاهش احتمال بروز یبوست همچنین به پایین آوردن کلسترول بد نیز کمک می‌کند. فیبر موجود در جو برای کاهش فشارخون و التهاب مفید است که می‌تواند تاثیر خوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

سبوس جو حاوی مقادیری مفیدی پروتئین است. پروتئین‌های باعث می‌شوند تا بدن راحت‌تر سلول‌سازی کند و وجود مقادیر کافی آن برای رشد فرد در تمام سنین ضروری است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی نیولایف‌استایل، در واقع بدن پس از مصرف پروتئین‌ها، آنها را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند که وجود آنها برای ترمیم سلولی و سلول‌سازی حیاتی است. بدن انسان توانایی تولید برخی از انواع اسید آمینه ضروری را دارد اما برخی دیگر از اسیدهای آمینه ضروری که در بدن تولید نمی‌شود باید از طریق مصرف مواد غذایی دریافت شوند.

برخی از این اسیدهای آمینه برای سلامت اعصاب و عملکرد مناسب غده تیروئید ضروری هستند و کمبود آنها در بدن موجب بروز مشکلاتی چون گیجی، کمبود انرژی و بی‌اشتهایی عصبی می‌شود.

کد خبر 231026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز