گروه ادب و هنر: مراسم جشن ملی سینمای ایران جمعه شب در تالار آبگینه باشگاه دیپلماتیک برگزار شد. این مراسم با حضور پرتعداد اهالی سینما برگزار شد و درکنار سینماگرانی که روز پنجشنبه به خانه سینما آمده بودند، مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی نیز به‌عنوان نسل اول فیلمسازان کشور در تالار آبگینه حضور داشتند.

وزارت ارشاد سینما

در این مراسم که در آن علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور، علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی و سیدمحمد بهشتی مؤسس بنیاد فارابی و از مدیران پیشین سینمایی کشور نیز حضور داشتند، تعدادی از سینماگران از حال خوب این روزهایشان گفتند.

صحبت‌های امیدوارکننده مسئولان و سینماگران را می‌توان ناشی از موج مثبت حاصل از باز شدن خانه سینما دانست. البته مراسم جمعه‌شب با تمام مهمانان سرشناسش، غایبان مهمی نیز داشت. سیدضیاء هاشمی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، جمال شورجه، حسین فرحبخش و حبیب کاوش از طیف اتحادیه2 که با صدور بیانیه‌ای تند از حواشی اتفاقات باز شدن خانه سینما انتقاد کرده بودند، مهمانی سازمان سینمایی را تحریم کرده بودند.

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه اتحادیه2 و تحریم مهمانی روز ملی سینما گفت: ما حتی برای چیدمان سخنرانی این مهمانی با یکی دو نفر از دوستان به‌صورت تلفنی صحبت کردیم و به آنها گفتیم، ببینند چه کسانی آماده سخنرانی هستند تا ترکیب سخنرانان را کاملا برابر بچینیم.

وی ادامه داد: من مطمئنم مشکلی که ایجاد شده حل خواهد شد. به هر حال دوستان کمی در ابراز نظر عجله کردند. رئیس سازمان سینمایی درباره ادبیات بیانیه اتحادیه2 نیز گفت: به‌نظرم کلماتی که در این زمینه به کار برده شده در شأن سینمای ایران نیست و بنده هم به آنها پاسخی نمی‌دهم. من فقط به آقای شورجه که دوستشان دارم می‌توانم بگویم، من همیشه شما را دوست خواهم داشت.

ایوبی همچنین از ابراز خرسندی پورمحمدی، وزیر دادگستری از بازگشایی خانه سینما خبر داد و گفت: در دیداری دوستانه که با آقای پورمحمدی داشتم وزیر دادگستری از باز شدن خانه سینما ابراز خوشحالی کرد و گفت که از این بازگشایی حمایت کامل می‌کند. به گفته رئیس سازمان سینمایی، مصطفی پورمحمدی معتقد است این کار باید خیلی زودتر انجام می‌شد و وی در زمان دولت گذشته و در بازرسی کل کشور خیلی تلاش کرده بود تا این اتفاق بیفتد.حضور پرویز پرستویی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، اکبر عبدی و جمع کثیری از اهالی سینما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نخستین جشن خانه سینما در دولت یازدهم بود.

پرویز پرستویی، بازیگر سینمای ایران در بخشی از این مراسم گفت: نمی‌دانم چرا من باید در این شب سخنرانی کنم اما خوشحالم بعد از گذشت ۸ سال توانستم در بین شما حضور پیدا کنم. این روزها مشغول بازی در فیلم جدید میرکریمی با نام «امروز» هستم. میرکریمی به من گفت که بعد از چند سال دوباره شروع به ساخت فیلم کرده‌ام؛ اما من گفتم که من چند سال است که دارم کار می‌کنم اما‌ای کاش کار نمی‌کردم؛ چراکه جز رنج و بی‌احترامی در این چند سال چیزی ندیدم، البته انتظاری هم از خانه سینما برای حمایت از خود نداشتم چراکه می‌دانستم خانه سینما نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.

وی ادامه داد: بیشتر خوشحال می‌شدم اگر کسانی که امشب در این مهمانی غیبت دارند نیز حضور داشتند، امیدوارم با حضور دولت امید اتفاقات خوبی برای سینمای ایران رخ دهد. از همه هنرمندان و سینماگران می‌خواهم که بیایند تا همه‌‌چیز را از نو شروع و گذشته را فراموش کنیم.بازیگر فیلم سینمایی «به نام پدر» در پایان گفت: باید تمام کینه و کدورت‌ها را کنار گذاشته و به فکر مخاطبانی باشیم که چشم‌انتظار آثار ما هستند.

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان به‌عنوان دیگر سخنران مراسم نیز با اشاره به اینکه عزیزانی بودند که دوست داشتند چنین روزهایی را ببینند اما امروز در کنار ما نیستند، گفت: ما حالمان خوب است و بهتر است بگویم که بهتریم. مگر در این چند روز چه اتفاقی برای سینمای ایران رخ داده است؟ مگر سیل عظیم مخاطب به سینما روی آورده است؟ یا مشکل صندوق بیمه بیکاری اهالی سینما حل شده؟ یا شاید هم کپی غیرمجاز آثار سینمایی دیگر وجود ندارد؛ نه هیچ معجزه‌ای صورت نگرفته اما حال همه ما خوب است.

وی ادامه داد: حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی زمانی که به خانه سینما آمد، گفت که این خانه چقدر کوچک اما پربار است. شاید این حس خوب که در بین ما وجود دارد، به‌دلیل بازشدن خانه کوچک ما در کوچه سمنان است؛ چراکه خانه سینما نماد همدلی سینماگران است. کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» بیان کرد: ما حالمان خوب است، چراکه با ما با احترام برخورد شده است، چون وقتی به خانه ما آمدید عصای دست استاد انتظامی بودید آن هم نه از روی ریا و تزویر. ما حالمان خوب است چون بعد از چند سال توهین، شما کنار ما ایستاده‌اید و به سینمای بزرگ و فرهنگ شریف سر تعظیم فرو می‌آورید. زمانی که کمر به نابودی سینما بسته بودند صبورانه تحمل کردیم و زمانی که کلمه قانون را به ابتذال کشیده بودند کوچک و بزرگ کنار هم ایستادیم.

اسعدیان گفت: از مدیران دولتی می‌خواهم که ما را باور کنند و بدانند ما نیز به اندازه مسئولان دغدغه فرهنگ ایران را داشته و سربلندی جمهوری اسلامی ایران، سربلندی ماست. معجزه اصلی این شب، همدلی شما مدیران دولتی با اهالی سینماست.
در ادامه مراسم، داوود میرباقری، کارگردان سینما نیز با تبریک روز ملی سینما بیان کرد: امیدوارم روزهای آینده برای سینمای ایران روزهای خوبی باشد. هرچند داوود رشیدی به جشن روز ملی سینما نیامده بود، طی نامه‌ای بازگشایی خانه سینما را تبریک گفت.

در متن این نامه آمده بود: صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مناسبت روز ملی سینما و بازگشایی خانه سینما به حضور همکاران، دوستان و فرزندان عزیزم در خانواده بزرگ و باعزت سینمای ایران تقدیم می‌دارم و از اینکه به‌دلیل سفر امکان حضور و همراهی در جمع باشکوه شما را ندارم عذرخواهی می‌کنم. وظیفه دارم مراتب قدردانی خود را از حجت‌الله ایوبی در امر بازگشایی خانه سینما و برپایی این جشن ابراز نمایم. جشن ملی روز ملی سینما، برگی درخشان و زرین از تقویم فرهنگ پرافتخار و بزرگ کشور عزیزمان بوده و هست و خواهد بود.فرشته طائرپور، در ادامه این مراسم گفت:

سالنامه سینمای ایران، امروز سال خود را شروع کرد. دیگر مهم نیست که روز تکریم ملی سینما از تقویم حذف شده است؛ مهم این است که ما خانواده سینمای ملی ایران، تارترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته و امروز به اینجا رسیده‌ایم و خوشحالم که درخت صبر سینمای ایران یک‌بار دیگر به ظفر نشست.

در پایان مراسم، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گفت: از اینکه بعد از گذشت سال‌ها، بار دیگر با انرژی مثبت دور هم جمع شده‌ایم، خدا را شکر می‌گویم. خوشبختانه نسیم بهاری و نوروزی در حال وزیدن است و این نسیم از سینمای ایران آغاز شده است. وی ادامه داد: امیدواریم این نسیمی که امروز وزیدن گرفته است روی گل‌های سینمای ایران، سرآغاز حرکت به سوی فردای پر افتخارتر سینمای کشور باشد. امیدوارم غم در دل اهالی سینما خانه نکند. امیدوارم به سمتی پیش رویم تا همه بپذیرند که سینمای ایران پیشانی پرافتخار فرهنگ و هنر است.

ایوبی در پایان گفت: سینمای ایران در سال‌های سخت، خود را اثبات کرده است. برخی از دوستان از اینکه کار را به سختی آغاز کردیم نگران بودند اما به آنها می‌گویم که ناامید نباشند؛ چراکه سختی‌ها را پشت‌سر می‌گذاریم. این انرژی متراکم در بین هنرمندان به ما کمک می‌کند تا راهی که آغاز کردیم را به پایان ببریم و به شما قول می‌دهم که در برابر سختی‌های موجود در این راه ایستاده‌ایم و مبارزه می‌کنیم.

کد خبر 230978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز