همشهری آنلاین: درِ خانه سینما همزمان با روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه با حضور جمع کثیری از اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی که با همراهی عزت‌الله انتظامی وارد ساختمان این تشکل صنفی در خیابان سمنان شد، به روی سینماگران باز شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الله ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی کشور با اعلام از سرگیری فعالیت خانه سینما گفت:‌ خانه سینما منحل نشده بود بلکه در دولت قبل وزارت ارشاد آن را تعطیل کرده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، دیگر یک شخصیت حقوقی است که وزارت ارشاد به هیچ وجه نمی‌تواند آن را منحل کند.

معاون وزیر ارشاد افزود: از امروز 21 شهریورماه خانه سینما با حکم آقای علی جنتی-وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دولت یازدهم- بازگشایی و با امضاء این حکم از سرگیری، فعالیت‌های این نهاد صنفی قانونی و رسمی خواهد بود.

رئیس جدید سازمان سینمایی در ابتدای سخنانش در اولین نشست رسانه‌ای خود که در ساختمان شماره 1 خانه سینما برگزار می‌شد، ضمن تشکر از اهالی رسانه به دلیل همراهی با او، ادامه داد: در این مدت یکی دو هفته‌ای احساس کردم اجماع نانوشته‌ای بین اهالی رسانه شکل گرفته و همه شما تلاش کردید تا در یک فضای آرام، منطقی و قابل قبول این مشکل کوچک آزاردهنده، حل شود.

وی ادامه داد: از همه اهالی رسانه درخواست می‌کنم که همین مشی و شیوه بسیار خوب، عاقلانه و معتدل را در هفته‌های آینده هم پی بگیرید تا بتوانیم به کمک هم به سینمای کشور خدمت کنیم.

ایوبی با تأکید بر اینکه سینما برای دولت یازدهم و وزیر ارشاد اهمیت قابل توجهی دارد، گفت: علاوه بر اینکه باید سلام آقای جنتی وزیر محترم ارشاد را به شما ابلاغ کنم، باید بگویم ایشان از اولین روزهای کاری‌شان، بیشترین وقت خود را به سینما و سینماگران اختصاص دادند. بنده از همان ابتدا اهمیت مسوولیتی که در اختیار می‌گرفتم را می‌دانستم اما راستش حساسیت زیاد آن را بعدا متوجه شدم. در همین راستا آقای وزیر هم قول داده‌اند که در کنارمان باشند تا مشکلات سینمای ایران را یکی‌یکی حل کنیم.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنانش با ابراز خرسندی از سرگیری فعالیت خانه سینما ایران، اظهار کرد: مساله خانه سینما خار کوچکی بود که هم مانع حرکت سینما شد و هم مانعی برای مدیریت سینمایی بود. از این جهت، خوشحالم که آغاز مسئولیتم با روز ملی سینما مصادف شد و همین امر انگیزه‌ام را مضاعف کرد تا به اجماعی برای حل مساله برسیم، چرا که معتقدم حل مساله خانه سینما می‌تواند به مدیریت سینمایی هم کمک کند.

وی در این زمینه توضیح داد: همان‌طور که آقای دکتر روحانی در ایام انتخابات بیان کردند، دولت جدید با کمک اصناف مختلف قرار است کشور را اداره کند. کشور ما نظامی مبتنی برمردم سالاری دینی است و همه کشورهای منطقه حسرت این آرامش، ثبات و اقتدار را می‌خورند اما تنها با مشارکت مردم می‌توان این اقتدار را حفظ کرد و طبیعتا نماد مشارکت مردم، انجمن‌ها، اصناف و گروه‌های سازمان یافته هستند.

ایوبی تأکید کرد: برای من بسیار راهگشا خواهد بود که از آغاز کارم، یک خانه سینمای قدرتمند وجود داشته باشد و بتواند بازوان اجرایی قدرتمندی برای ما باشد.

رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه خانه سینما می‌تواند مشاور خوبی برای مدیریت باشد، اظهار کرد: همان‌طور که همه می‌دانیم دولت باید تصدی‌گری‌اش را به مردم و بخش خصوصی واگذارکند، مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر که به طور طبیعی تولیدکنندگانش خارج از بخش مدیریت هستند. بازگشایی خانه سینما از این جهت می‌تواند بسیار مهم باشد که این مجموعه به عنوان یک مشاور خوب، اصناف مختلف را کنار هم جمع کرده و به مدیریت کمک می‌کنند.

حجت‌الله ایوبی در ادامه با اشاره به اینکه نبود اعتماد مقابل بین مدیریت و سینماگران یکی از چالش‌های سال‌های گذشته بوده است، گفت: اکنون این اعتماد دوباره در حال شکل‌گیری است و برای آنکه پایدار بماند باید مدیریت سینمایی کشور شفاف باشد. مطمئن باشید شما در این مدت شاهد مدیریتی شفاف خواهید بود.

وی ادامه داد: من معتقدم سینما سه پایه اصلی دارد که نظام و حاکمیت، سینماگران و مردم آن را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهیم سینمای قدرتمند داشته باشیم باید اعتماد و همکاری را بین این سه پایه مهم ایجاد کنیم. طبیعتا مردم و نظام از سینما انتظاراتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد و در مقابل هم سینماگران انتظاراتی مانند شفافیت در مدیریت و امنیت شغلی و روانی که قطعا مورد توجه مدیران خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به چالش دیگر وزارت ارشاد درباره پشتیبانی از پروانه‌های صادر شده در مقابل نهادهای دیگر، خاطرنشان کرد: دولت باید پای سینما بایستد. طبیعتا در این راستا اگر می‌خواهد پروانه‌ای صادرکند باید با دقت باشد تا بتواند پس از آن از پروانه صادر شده حمایت کرده و پای آن بایستد، مطمئن باشید ما قطعا چنین خواهیم کرد.

وی سپس با اشاره به ورود بخش دولتی به فرایند فیلمسازی نیز اظهار کرد: به نظرم رابطه بین بخش خصوصی و دولتی یکی از چالش‌های ماست. دولت به دلیل داشتن قدرت، زور و پول می‌تواند به هر شکلی وارد سینما شود اما از نظر من این ورود باید به نوعی باشد که بخش خصوصی احساس کند دولت حامی اوست. معتقدم باید دست تهیه‌کنندگان خصوصی سینمای ایران را بوسید که سرمایه‌ اندک‌شان را برای تولید اندیشه و حفظ فرهنگ هزینه می‌کنند.

معاون وزیر ارشاد تأکید کرد: دولت نباید بازار عرضه و تقاضا را مختل کند. دولت حق ندارد با پرداخت‌های غیر کارشناسانه و غیر دقیق بازار را مختل کند.

ایوبی در ادامه سخنان‌اش با تأکید بر اینکه در سینمای ایران باید سبد متنوعی از انواع فیلم‌های سینمایی ساخته شود، یادآور شد: بر این باورم کشوری که فقط می‌خواهد فیلم درجه یک و فاخر تولید کند، مانند کشورهایی که فقط دنبال تولید فیلم تجاری هستند، ره به جایی نخواهد برد. ما باید در سینمایمان فیلم‌های مختلف برای سلایق مختلف داشته باشیم. معتقدم فیلم‌های گیشه‌ای هم به سینما خدمت می‌کنند چون اگر همین مقدار مخاطب اندک هم کاهش پیدا کند چیزی از سینمایی که در دنیا شهره است باقی نمی‌ماند.

وی در پایان این بخش از سخنانش تصریح کرد: به نظرم دولت باید به داد سالن‌های سینمای در حال فروپاشی برسد و همچنین مانند کشورهای دیگر سینمارو تربیت کند، متاسفانه دعواهای کوچک همه را از کار انداخت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی در ادامه این نشست رسانه‌ای درباره موضوع خانه سینما و حواشی دو سه سال اخیر آن گفت: هنر یک حکومت این است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نگه دارد و نگذارد آن‌ها به مسائلی سیاسی تبدیل شوند. این خانه کوچک که امروز در آن نشسته‌اید مساله‌ی کوچکی بود که به تدریج خودش را به فضای سیاسی کشور تحمیل کرد تا جایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه‌هایشان از آن صحبت می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی مساله‌ای فرهنگی، سیاسی می‌شود یعنی در آن بی‌تدبیری صورت گرفته و خوب مدیریت نشده است.

معاون وزیر ارشاد سپس با خطاب قرار دادن بخش دغدغه‌مند جامعه از فعالیت‌های خانه سینما و آنچه که در گذشته در این باره مطرح شده بود،بیان کرد: باید به همه کسانی که دغدغه نظام،‌دین و ارزش‌ها را دارند (که خود من هم قطعا از میان آن‌ها هستم) عرض کنم که مساله خانه سینما در دو سه سال اخیر، مساله ارزش‌ها و انقلاب نبود. مشکل به وجود آمده حاصل یک مساله صنفی بود اما متاسفانه گاهی با برخی ادله، این مساله صنفی را به مساله اساسی کشور تبدیل و جامعه را نگران کردیم.

ایوبی در ادامه با تأکید بر اینکه حکم از سرگیری فعالیت خانه سینما از سوی وزیر ارشاد امضاء شده است، گفت: خانه سینما منحل نشده بود بلکه تنها وزارت ارشاد دولت دهم حکم به تعطیلی آن داده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، یک شخصیت حقوقی است که دیگر ارشاد نمی‌تواند آن را منحل کند اما طبق اختیاراتش می‌توانست توقف فعالیت‌های آن را اعلام و به عبارتی تعطیل کند.

وی افزود: از امروز 21 شهریورماه، خانه سینما به حکم علی جنتی فعالیت‌های خود را از سرگرفته و ایشان با امضاء این حکم آن را به رسمیت شناخت.

ایوبی در این بخش از سخنانش و پیش از آنکه خبرنگاران درباره توافق‌های قبلی پیرامون بازگشایی خانه سینما در زمان دولت قبل بپرسند، در این زمینه توضیح داد: ما قرار نیست کار خیلی جدیدی انجام دهیم. اصناف مختلف که با هم اختلاف‌نظرهایی داشتند قبلا به توافق‌های خوبی رسیده بودند.

وی با اشاره به این توافقات گفت: در این توافقات آمده بود تمام اصنافی که تشریفات قانونی فعالیت را طی نکرده‌اند باید مدارک‌شان را به وزارت ارشاد تحویل دهند و آن‌ها می‌توانند با در دست داشتن رسید تحویل این مدارک در مجمع عمومی شرکت کنند. تفاهم دوم هم درباره تشکیل مجمع عمومی به منظور تصویب اصلاحات لازم روی اساسنامه بود. در واقع در این مجمع اساسنامه اصلاحی که بهانه‌ای برای بستن خانه سینما شد، تصویب و به امضاء خواهد رسید و هیأت مدیره جدید براساس آن انتخاب خواهند شد.

بنا بر این گزارش، سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، احمدرضا درویش، غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، کیومرث پوراحمد، تورج منصوری، گلاب آدینه، امین تارخ، محمدعلی سجادی، مهدی فخیم‌زاده، علیرضا داوودنژاد، فرشته طائرپور، گوهر خیراندیش، جهانگیر کوثری،مهتاب کرامتی، نورالدین زرین‌کلک،داریوش فرهنگ، آتیلا پسیانی،رضا کیانیان، داریوش اسدزاده،مازیار میری، عزیزالله حمیدنژاد، محسن امیریوسفی، سیامک شایقی، همایون اسعدیان، علیرضا خمسه، عزیز ساعتی، کامران ملکی،همایون ارشادی، محمدرضا مقدسیان، محسن خان‌جهانی، تورج منصوری،ناصر صفاریان، ابراهیم فروزش منوچهر شاهسواری،رامبد جوان، سید محمود رضوی، بهروز شعیبی، آناهید آباد، امیرشهاب رضویان، ساداتیان، محسن علی‌اکبری، محمد اطیابی، هوشنگ گلمکانی، رویاتیموریان، مسعود رایگان، محمد علی طالبی و ... در خانه سینما حضور پیدا کردند.

هیات مدیره‌ و مدیرعامل خانه‌ی سینما محمدمهدی عسگرپور، سیروس الوند، فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی و... هم در این نشست حضور داشتند.

در دقایق ابتدای این گردهمایی پیش از آغاز نشست رسانه‌ای ایوبی، حبیب‌الله کاسه‌ساز و جمال شورجه حضور داشتند که پس از سپری شدن بخشی از برنامه،نشست را ترک کردند.

علیرضا رضاداد مشاور ارشد ایوبی،آرش امینی مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی هم حجت‌الله ایوبی همراهی می‌کردند.

رسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم اجرای جلسه را برعهده داشت.

جعفر صانعی‌مقدم، سهیل جهان‌بیگلری، حبیب‌ایل‌بیگی،محمد حیدری از دیگران حاضران بودند،این روزها اسامی این مدیران فرهنگی در گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مدیریت بخش‌هایی از سازمان سینمایی را برعهده بگیرند،مطرح می‌شود.

کد خبر 230791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز