جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه حوادث: ۳مرد قاچاقچی با جاسازی عتیقه‌های دوره ایلخانیان در کیسه برنج، قصد معامله چندصد میلیونی داشتند اما در سر قرار دستگیر شدند.

عتیقه

تحقیقات برای دستگیری قاچاقچیان زمانی شروع شد که گزارش محرمانه‌ای در اختیار فرماندهی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت. این گزارش نشان می‌داد که اعضای یک باند قصد دارند محموله بزرگی از اشیای عتیقه را از یکی از شهرهای غربی کشور به پایتخت انتقال داده و به تاجران عتیقه بفروشند.تیمی از ماموران، به دستور سرهنگ پاسدار محمد کربلایی حریری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

ماموران در اقدامات اطلاعاتی دریافت که قاچاقچیان قصد دارند محموله را در یکی از خیابان‌های مرکز تهران معامله کنند.
تجسس‌ها در این زمینه ادامه داشت تا اینکه محل قرار قاچاقچیان با خریداران در یکی از کوچه‌های خلوت مرکز شهر شناسایی شد و به محاصره درآمد.

ظهر شنبه 16شهریور ماه، مأموران متوجه خودروی سمندی شدند که وارد کوچه شد و در گوشه‌ای توقف کرد. رفتار سرنشینان خودرو کاملا مرموز به‌نظر می‌رسید.یکی از آنها مدام کوچه را دیدمی‌زد و مراقب اوضاع بود و بقیه نیز داخل ماشین نشسته بودند. همه‌‌چیز نشان می‌داد که سرنشینان سمند همان قاچاقچیان عتیقه هستند. بنابراین عملیات ضربتی آغاز شد و مأموران با دستگیری آنها، به بازرسی خودرو پرداختند. آنها در صندوق عقب خودرو، 4کیسه برنج پیدا کردند که داخل آنها 28شیء عتیقه جاسازی شده بود. همچنین زیر لاستیک ماشین یک داس پیدا شد که 3قاچاقچی آن را برای دفاع از خود آورده بودند.با کشف محموله عتیقه، تمامی آنها در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و متهمان به بازداشتگاه انتقال یافتند.

کتیبه‌هایی با خط کوفی

کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران بعد از بررسی عتیقه‌ها اعلام کرد که اشیای مکشوفه شامل ظروف مفرغی، تنگ، بشقاب، کاسه، شمعدان، گلاب پاش و... هستند که متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری و مربوط به دوره ایلخانیان است. برخی از آنها نیز دارای کتیبه با خط کوفی است که به گفته کارشناس، دارای ارزش بسیار زیادی هستند.

رؤیای زندگی مجلل در تهران

از سوی دیگر، 3قاچاقچی دستگیر شده تحت‌بازجویی قرار گرفتند و مشخص شد که آنها این اشیا را مدتی قبل در حفاری‌های غیرمجاز در غرب کشور به‌دست آورده‌اند. آنها قصد داشتند با فروش این عتیقه‌ها در یک معامله چندصد میلیون تومانی، مغازه‌ای در پایتخت اجاره کنند که با دستگیری‌شان همه رویاهای آنها رنگ باخت.یکی از قاچاقچیان در تحقیقات گفت: چند وقت پیش در یکی از شهرستان‌های غربی به امید پیدا کردن گنج اقدام به حفاری کردیم که این عتیقه‌ها را به‌دست آوردیم. با دیدن این مجموعه زیبا و بی‌نظیر از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدیم و فکر می‌کردیم به همه آرزوهایمان رسیده‌ایم. وی ادامه داد: قصد داشتیم محموله را به تهران بیاوریم و به تاجران عتیقه بفروشیم. حتی یک مشتری هم پیدا کردم و کلی نقشه ریخته بودیم و می‌خواستیم بعد از فروش عتیقه‌ها یک مغازه بزرگ لبنیاتی راه بیندازیم اما درست در لحظات آخر دستگیر شدیم.

کد خبر 230863
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز