گروه شهری: جت‌فن‌های مربوط به تهویه هوای تونل امیرکبیر در حال انتقال به پایتخت است تا در روزهای آینده در محل نصب مستقر شوند.

تونل

این در حالی است که فعالیت‌های سازه‌ای این تونل به پایان رسیده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک چهارمین تونل شهری پایتخت نیز به بهره‌برداری برسد.همچنین از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر می‌رسد که به‌دنبال پیگیری اجرای مصوبه «توسعه فضاهای زیرسطحی شهر تهران»، طرح احداث 5تونل شهری جدید در دست تدوین است که تدقیق این طرح‌ها تا پایان امسال به سرانجام می‌رسد و درصورت تصویب شورای اسلامی شهر تهران امکان اجرا پیدا خواهند کرد.

پس از تکمیل و بهره‌برداری از 3تونل شهری رسالت، توحید و نیایش طی دوره اخیر مدیریت شهری، شهرداری تهران با هدف بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضاهای زیرسطحی، طرح احداث تونل امیرکبیر را نیز در حال اجرا دارد که هم‌اکنون عملیات سیویل آن به سرانجام رسیده و همانطور که گفته شد پروژه در انتظار ورود جت‌فن‌ها و تجهیزات تهویه هوا به کارگاه است تا به‌زودی این معبر زیرزمینی نیز آماده بهره‌برداری شود.

تونل امیرکبیر وظیفه تخلیه و هدایت ترافیک سنگین منطقه بازار به سمت بزرگراه امام علی را برعهده دارد.افزون بر این، طرح احداث 5تونل ترافیکی جدید برای خروج برخی بزرگراه‌های کلیدی و معابر شریانی پایتخت از بن‌بست توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تهیه شده است که زمان اجرای آنها متناسب با اولویت‌های تعیین‌شده توسط اعضای شورای شهر تهران مشخص خواهد شد. علاوه بر تونل 10کیلومتری حدفاصل بزرگراه‌های صیاد شیرازی و آزادگان که طرح نهایی آن تدوین شده و برای آغاز عملیات اجرایی نیازمند مصوبه شورای شهر است، تکمیل مطالعات طراحی 4تونل شهری دیگر شامل تونل انتهای بزرگراه شهید حکیم، تونل کردستان، تونل حقانی و زیرگذر ستارخان در ماه‌های آتی، جزو برنامه‌های کاری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران است.

اجرای هر یک از این طرح‌ها اگرچه در راستای اجرای مصوبات پیشین شورای شهر در حوزه توسعه فضاهای زیرسطحی است، در عین حال منوط به اخذ مصوبه موردی از شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود. تونل ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بخش حد فاصل میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول تقریبی 10کیلومتر یکی از این گزینه‌هاست که در مسیر خود از میدان بهارستان و خیابان مصطفی خمینی عبور خواهد کرد. با توجه به مشکل سستی خاک مسیر این تونل و همینطور عرض محدود معابری که تونل باید با عبور از زیر آنها به سمت جنوب ادامه مسیر دهد، چند گزینه برای ساخت آن مورد ارزیابی قرار گرفت و در نتیجه کارشناسی‌های انجام شده، ساخت تونل دوطبقه به‌عنوان بهترین گزینه شناخته شد.

طرح تونل یک کیلومتری امتداد بزرگراه شهید حکیم نیز از زیر پارک جنگلی چیتگر عبور خواهد کرد تا این پهنه طبیعی از هرگونه دخل و تصرف در امان بماند. مسیر تونل حکیم همانند تونل رسالت و تونل نیایش به‌صورت دهانه‌های جدا از هم طراحی شده است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی اولیه در فاز مطالعاتی طرح حاکی از آن است که اجرای پروژه حدود 12‌ماه به طول می‌انجامد و احتمالا در جریان عملیات اجرایی، رکوردهای جدیدی در حوزه عملیات حفاری و لاینینگ ثبت خواهد شد.

سومین تونل شهری طراحی شده از سوی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تونل حقانی به طول 3200متر است که در بخش حدفاصل بزرگراه‌های شهید حقانی و شهید چمران احداث خواهد شد. طرح این تونل در مراحل اولیه مطالعات قرار دارد و هنوز نهایی نشده است اما قطعا احداث آن به کاهش بار ترافیک بزرگراه‌های شرقی ـ غربی می‌انجامد و در عین حال ترافیک محدوده میدان ونک را نیز روان‌تر خواهد کرد.

امتداد شمالی بزرگراه کردستان، چهارمین گزینه تونل‌سازی‌ پایتخت است که مطالعات اولیه آن انجام شده تا به وسیله این سازه، بزرگراه کردستان از طریق یک تونل 1500متری و با عبور از محدوده سازمان صدا و سیما و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران به بزرگراه شهید چمران متصل شود.تونل کردستان یک تونل دوقلو خواهد بود که احداث آن بدون نیاز به رفع معارضات گسترده ادامه بزرگراه کردستان، این بزرگراه شمالی- جنوبی را از بن‌بست موجود خارج خواهد کرد.

پنجمین و آخرین طرح در دست تدوین تونل‌های شهری پایتخت، مربوط به زیرگذر 2کیلومتری ستارخان است؛ بخشی از این زیرگذر در محل تقاطع با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری احتمالا به شیوه تونلی اجرا می‌شود.گذر زیرسطحی خیابان ستارخان از تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، نه‌تنها سبب تفکیک ترافیک عبوری از رفت‌وآمدهای محلی می‌شود بلکه امکان تخریب و جمع‌آوری پل ستارخان به‌عنوان یک گلوگاه ترافیکی در مسیر بزرگراه شیخ‌فضل‌الله را فراهم می‌سازد.در این طرح فضای تجاری 2طرف خیابان ستارخان حفظ خواهد شد و با انتقال ترافیک عبوری به تراز منهای یک، ارتباطات محلی و فضای کسب و کار رونق بیشتری می‌یابد.

کد خبر 230762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز