سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالمجید حسینی راد استاد دانشگاه از هنرمندان نقاش واز پژوهشگران هنر در ارتباط با نمایشگاه جنبش سقاخانه گفت: مکتب سقاخانه به اعتقاد من یک جنبش است چون ویژگی های یک مکتب را ندارد.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمجید حسینی راد استاد دانشگاه از هنرمندان نقاش واز پژوهشگران هنر در ارتباط با نمایشگاه مروری برآثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران گفت: این حرکت را مکتب سقاخانه نمی‌توان گفت که به اعتقاد من جنبش است چون ویژگی های یک مکتب را ندارد با توجه به شرایط اجتماعی خاص که در آن دوره وجود داشت و توجهی که رژیم گذشته به بازنگری برخی از هنرهای قدیمی ایران داشت و همینطور تاسیس دانشگاه هنرهای تزیینی و همچنین شرایط اقتصادی خاص ایران زمینه ای فراهم شد تا این جنبش شکل بگیرد.

حسینی راد همچنین به شروع حرکتی تحت عنوان بی ینال تهران از سال 1337 که نیاز به نوعی بازنگری در هنر آن روز ایران احساس می‌شد را عنوان کرد گفت: این شرایط که به نحوی ادامه مسیر تحول نوگرایی در هنر ایران بود که از اواخر دوره پهلوی اول به وجود آمده بود، موجب شکل گیری جنبش و بازگشت به ویژگی های هنر ایران و اساس توجه به تحولات مدرنیسم در هنر ایران شد.

نباید فراموش کنیم که جنبش فکری، نظری، سیاسی و اجتماعی ایران هم عوامل تاثیر گذار به این رویکرد به هنر ملی بوده اند که این نمایشگاه می‌تواند آثار بیشتری از این گرایش به هنر ملی را در برگیرد.

در نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران 92 اثر نقاشی و حجمی از آثار هنرمندان از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز جمعه ها و ایام تعطیل از ساعت 10 تا 18 برقرار است.

کد خبر 230540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز