گودبرداری برج ۸۰۰ واحدی در منطقه۴ تهران در محوطه و حریم کاخ تاریخی عین‌الدوله تهران شروع شد.

کاخ عین الدوله


به گزارش مهر، کاخ عین‌الدوله یکی از عمارت‌های دوره قاجار است که با شماره ۲۰۴۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده، منتها مدیرکل سابق اداره میراث فرهنگی در تهران، مجوز ساخت برجی800 واحدی را در حیاط آن به بخش خصوصی داده است؛ بنابراین اکنون مالک این برج، دیوار به دیوار کاخ قجری تهران در حال گودبرداری در فضای 6هزار متری است.

براساس این گزارش باغ و عمارت عین‌الدوله متعلق به صدراعظم مستبد مظفرالدین‌شاه بود که در دوره مبارزات آزادی‌خواهان آنان را سرکوب کرد. این باغ و عمارت با 2پلاک ثبتی در سال77 به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. یکی از حوادث تاریخی که در این باغ رخ داده کنفرانس تهران است. در خلال جنگ‌جهانی دوم سران 3کشور روس، انگلیس و آمریکا که پیش‌تر قوایشان در تهران مستقر شده بودند در پایتخت حضور یافتند. آنها به جهت امنیتی و دیگر ملاحظات از مرکز شهر و تمرکز منطقه مسکونی دور شده و در عمارت عین‌الدوله استقرار پیدا کردند و کنفرانس مشهور تهران را نیز در همین عمارت برگزار کردند.

محمدحسین فراهانی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان تهران در تاریخ چهارم دی‌ماه سال91 خطاب به شهردار منطقه4 اعلام کرد: درخصوص ملک پلاک ثبتی 3048/43 واقع در خیابان افتخاریان کوچه هزاربیشه، ضلع‌جنوبی باغ و عمارت عین‌الدوله اعلام می‌دارد نظر به ارزش‌های فرهنگی- تاریخی ملک مذکور و خصوصیات معماری و هنری ویژه ممنوعیت ساخت‌وساز در عرصه ملک مذکور طی سنوات گذشته مکررا به شهرداری، کمیسیون ماده5 و سایر مراجع ذی‌ربط اعلام شده بنابراین مجددا تصریح می‌شود هرگونه دخل و تصرف در عرصه و اعیان بنای ثبتی مطابق ماده558 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد. اما وی، در نامه دیگری به تاریخ نهم اسفند1391 خطاب به شهردار منطقه 4با رویکردی متفاوت نوشت، درخصوص ملک پلاک ثبتی 3048/43 موافق با صدور مجوز تخریب و نوسازی است و مالک باید قبل از هر اقدامی نسبت به تهیه نقشه‌های معماری ملک اقدام کند و نقشه برای بررسی و اخذ تأییدیه به این اداره کل ارسال شود.

معاونت وقت میراث فرهنگی تهران نیز با وجود واقف‌بودن بر این امر که در عرصه هیچ اثر تاریخی، امکان ساخت‌وساز وجود ندارد، مجوز ساخت‌وساز را به مالک و شهرداری منطقه داد و نقشه‌های ارائه شده را تأیید و امضا کرد. اکنون مالک برج در 6هزار مترمربع از محوطه کاخ و باغ عین الدوله در حال گودبرداری است و مردم محله نیز پس از مشاهده این تخلف، با پرکردن استشهاد، اعتراض خود را به اداره میراث فرهنگی تهران اعلام کرده‌اند.

 

کد خبر 230476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز