دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی سوبیانین، کاندیدای مورد حمایت دولت روسیه برای شهرداری مسکو، توانست با به دست آوردن آرایی کمی بیشتر از حد نصاب پیروز و به عنوان شهردار جدید پایتخت روسیه انتخاب شود.

سرگئی سوبیانین

به گزارش ایسنا، مقام‌های روسی گفته‌اند که در شمارش آرا که تقریبا پایان یافته سوبیانین موفق شده ۵۱.۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و در همان مرحله اول به پیروزی برسد.

آلکسی ناوالنی، رقیب اصلی سوبیانین که رهبری جنبش دموکراسی‌خواهی را برعهده دارد، ۲۷.۳ درصد آرا را از آن خود کرده است.

برای پیروزی در مرحله نخست این انتخابات به دست آوردن بیش از نیمی از آرا لازم بود.

ناوالنی گفته است که نتیجه این انتخابات "به وضوح دستکاری" شده و خواهان برگزاری انتخابات در مرحله دوم شده است.

ناوالنی گفته است که به اندازه کافی رای آورده که این انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، چون هنگام شمارش آرا "تخلفات جدی فراوانی" رخ داده است.

اما سوبیانین گفته است که روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا "شفاف" بوده است. او احتمال کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم را بسیار کم دانسته است.

به گزارش خبرنگار بی بی سی در مسکو اگر شائبه احتمال تقلب در این انتخابات بالا بگیرد، بار دیگر تظاهرات اعتراض آمیز گسترده‌ای در پایتخت برگزار خواهد شد.

در سال ۲۰۱۱ پس از انتخابات سراسری در روسیه، خیابان های مسکو شاهد حضور گسترده معترضانی بود که می‌گفتند در انتخابات تقلب شده است.

ناوالنی پیشتر گفته بود که در صورتیکه تقاضایش برای برگزاری انتخابات شهرداری مسکو در مرحله دوم رد شود، از مردم خواهد خواست که به خیابان‌ها بیایند.

او در حالی در این انتخابات حضور یافته که چند ماه پیش به جرم اختلاس و فساد مالی به پنج سال زندان محکوم شد. اما اکنون با قید وثیقه آزاد است.

آلکسی ناوالنی، ۳۷ ساله متهم بود که در سال ۲۰۰۹ از یک شرکت دولتی، ۱۶ میلیون دلار اختلاس کرده است. ناوالنی در آن زمان بدون دریافت حقوق مشاور فرماندار استان کروف در ۷۶۰ کیلومتری مسکو بود.

در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری روسیه برگزار شد، ناوالنی به‌صورت غیررسمی رهبر جنبشی اعتراضی شد که ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند.

انتخابات شهرداری مسکو در سال ۲۰۰۴ برچیده شد اما با تلاش دمکراسی‌خواهان برگزاری این انتخابات از سر گرفته شده است.

سرگئی سوبیانین که در این انتخابات از حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برخوردار بود در سال ۲۰۱۰ شهردار مسکو شد. در انتخابات اخیر پنج نامزد به رقابت با سوبیانین پرداختند.

پیش از این نتایج یک نظرسنجی که هم‌زمان با برگزاری انتخابات شهرداری مسکو انجام شد نیز از پیشی گرفتن سرگئی سوبیانین، متحد نزدیک پوتین در این انتخابات حکایت داشتند.

کد خبر 230413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز