ساعت شمس‌العماره که مدت‌ها پیش کوک شده بود و زنگ آن به صدا درمی‌آمد اکنون و پس از جهانی شدن مجموعه کاخ گلستان تهران براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داده است به‌دلیل بی‌توجهی مسئولین بار دیگر از کار افتاده است.

ساعت شمس العماره


خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است، قرارداد کوک کردن ساعت شمس‌العماره که با ساعتچی، تعمیرکار حرفه‌ای ساعت‌های تاریخی بسته شده بود به پایان رسیده و مسئولان کاخ گلستان دیگر اعتباری برای این کار درنظر نگرفته‌اند. پیش‌تر قرار بود برای کوک ماهانه و نگهداری این ساعت ماهانه مبلغ 500هزار تومان به ساعتچی‌همدانی پرداخت شود که این اتفاق نیفتاده است. بدین‌ترتیب این ساعت تاریخی که بخشی از کاخ جهانی شده گلستان تهران است اکنون بار دیگر و پس از 80سال که صدای آن به تازگی در پایتخت پیچید از نفس افتاده است.براساس این گزارش، ساعت شمس‌العماره که بعد‌از 80سال سکوت به همت محمد ساعتچی‌همدانی، کهنه ساعت‌ساز ایران دوباره به صدا در آمد در مدتی کوتاه ناکوک شد و از صدا افتاد.

خبرگزاری میراث فرهنگی البته تنها به وضعیت ساعت شمس‌العماره در کاخ گلستان تهران اشاره نکرده بلکه خبر داده است که این کاخ موزه جهانی شده ایران به‌عنوان تنها اثر جهانی شده پایتخت مدتی است که ساکت است و موزه‌های آن بازدید کننده‌ای ندارد.

براساس قراردادی که کاخ گلستان با محمد ساعتچی‌همدانی و نزدیک به 10‌ماه پیش و پس از مرمت این ساعت تاریخی که ملکه بریتانیا به ناصرالدین‌شاه اهدا کرد، منعقد شد، قرار بود این ساعت هر 4 روز کوک و هر 15روز روغنکاری شود و هر یک یا دو‌ماه یک‌بار تنظیم شود تا صدای زنگ این ساعت به‌موقع در پایتخت شنیده شود اما به‌نظر می‌رسد قرارها جدی گرفته نشده و حالا صدای ناقوس هم دیگر شنیده نمی‌شود.

این گزارش افزوده است که درهای کاخ گلستان تا ساعت 10:30صبح بسته است و موزه‌های این کاخ نیز تعطیل شده‌اند. حتی براساس آنچه خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است کاور کفش بازدید‌کنندگان از موزه‌ها نیز مدت‌هاست در کاخ موزه گلستان تمام‌شده است.

براساس این گزارش، زنگ خطر بازگشت سکوت به ساعت شمس‌العماره و بازدید بازدیدکنندگان با کفش از تالار تاجگذاری و بسته‌بودن بسیاری از موزه‌ها جدای از تعطیل شدن روزهای دوشنبه این کاخ موزه است.دوستداران میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که کاخ گلستان نخستین اثر ثبت جهانی پایتخت است و باید از آن حفاظت کرد تا الگویی برای حفاظت از میراث جهانی در همه شهرهای ایران باشد.

اما درباره ساعت شمس‌العماره نیز گفته شده که این ساعت پیشکشی ملکه ویکتوریا به کاخ ناصرالدین‌شاه بود. کاخ ناصرالدین‌شاه به شیوه معماری اروپایی در کاخ گلستان تهران ساخته شد. ساعت پیشکشی بربلندای کاخ شمس‌العماره نصب شد و آوای ناقوسش هر ساعت در تمامی تهران کوچک آن زمان طنین‌انداز ‌بود.

بلند بودن صدای ناقوس ساعت با اعتراض ساکنان خارج از کاخ شاهان قاجار مواجه شد و ناصرالدین شاه دستور داد تا صدای ‌ساعت اهدایی ملکه بریتانیا کمتر شود. دستکاری ساعت شمس‌العماره موجب شد تا این ساعت نزدیک به یک قرن خاموش بماند تا اینکه در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۱ با تعمیراتی که بر این ساعت انجام شد، خاموشی هدیه ملکه بریتانیا به ناصرالدین‌شاه قاجار پایان یافت و صدای ناقوس این ساعت به همت محمد ساعتچی‌همدانی پس از نزدیک به یک قرن به صدا درآمد.

کد خبر 230304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز