یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - حسین زندی: قاسم برنا، نویسنده، پژوهشگر، و روزنامه‌نگار همدانی روز شنبه ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۲ در سن ۹۲ سالگی بدرود حیات گفت.

قاسم برنا

برنا به سال 1300 خورشیدی در محله جولان همدان به دنیا آمد و از آغاز جوانی به نوشتن روی آورد و افزون بر مطبوعات همدان مانند ندای اکباتان، ندای میهن، مبارز همدان، ناطق و روزنامه هگمتانه با نشریات سراسری از جمله اطلاعات و اطلاعات هفتگی همکاری داشت و مدت پنجاه سال در عرصه مطبوعات و پژوهش قلم زد.

او همچنین مدت هشت سال سمت مدیریت کتابخانه‌های همدان را برعهده داشت و در سال‌های جوانی مدتی به شغل آموزگاری پرداخت.

حاصل سال‌ها پژوهش و تلاش او بیش از 15 جلد کتاب است که در زمینه های طنز، فرهنگ مردم، ادبیات، اساطیر و تاریخ است از جمله این آثار می‌توان به بررسی نقش عدد هفت در زندگی انسان «دوجلد» عدد هفده از دیدگاه مردم شناسی بررسی عدد چهل، تاریخ مطبوعات همدان، سفینه همدان، درهم وبرهم، سفینه برنا، یادداشت‌های درباره پندارها، تاریخچه تریاک، افیون و خشخاش،
تذکره سخنوران همدان، فرهنگ عیاران، خروس پرنده مقدس ایرانی وبه ده ها مقاله و رساله دیگر می‌توان اشاره کرد.

از آن جا که با بیش‌تر نویسندگان و شاعران هم عصر خود آمد و شد داشت و خانه او محل تجمع نویسندگانی بود که از دیگر نقاط کشور به همدان می‌آمدند خاطرات زیادی از این بزرگان داشت.

از جمله عارف بزرگ و آخوند ملاعلی معصومی همدانی که همیشه یادآوری می‌کرد و نمونه دست خطی از این بزرگان در دفتری گردآوری کرده است که بسیار دیدنی است.

قاسم برنا در سال 1365 مجموعه کتابخانه شخصی خود که نزدیک به ده هزار جلد بود را به دانشگاه بوعلی اهدا کرد تا مورد استفاده دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان قرار گیرد. اما پس از چندی در کمال ناباوری تعدادی از کتاب‌های اهدا شده را در میان بساط کتاب فروش‌های دوره گرد مشاهده می‌کند که این مسئله او را برای همیشه رنجیده خاطر کرد و پشیمانی خود را از اهدا کتابخانه ابراز می‌کرد به حال فرهنگ و متولیان فرهنگی کشور تاسف می‌خورد.

برنا سال‌ها با انجمن‌های ادبی همدان همکاری می‌کرد یکی از افراد تاثیرگذار در این انجمن‌ها بود اما در سال‌های پایانی عمر کمتر کسی سراغی از او می‌گرفت.

پیکر زنده‌یاد قاسم برنا روز یکشنبه 17 شهریور در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد و جای خالی او در میان اهالی مطبوعات برای همیشه خالی خواهد بود.

روانش شاد و یادش گرامی

کد خبر 230280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز