همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین آتشفشان جهان که ۴۵۰ در ۶۵۰ کیلومتر مساحت دارد، در آب های اقیانوس آرام کشف شد

بزرگ‌ترین آتشفشان جهان زیر آب‌های اقیانوس آرام

به گزارش ایرنا، بزرگ‌ترین آتشفشان جهان مساحتی برابر با کشور انگلیس دارد و ۱۴۰ میلیون سال قبل در آب‌های اقیانوس آرام فرو رفته است.

ویلیام سگر اقیانوس شناس دانشگاه هوستون آمریکا که از محققان این مطالعه است در این مورد گفت : این آتشفشان که مسیف تامو Massif Tamu نام دارد در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری سواحل شرق ژاپن و میان یک سری رشته کوه اقیانوسی به نام Shatsky Rise واقع شده است . قله آن ۳.۵ کیلومتر ارتفاع دارد و پایه برخی از کوه‌های آن تا ۳۰ کیلومتر زیر سطح دریا کشیده شده است. به نظر می‌رسد این آتشفشان میلیون‌ها سال پیش خاموش شده باشد.

این آتشفشان پیش از این توسط زمین شناسان شناسایی شده بود و دانشمندان آن را در دسته ابرآتشفشان‌ها طبقه بندی کرده بودند. اما با تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و ساختار مسیف تامو (Massif Tamu) مشخص شد این آتشفشان بسیار عریض بوده و مواد مذاب جامد شده آن میلیون‌ها کیلومتر از کف اقیانوس را پوشانده است .

به گفته دانشمندان این آتشفشان به بزرگی آتشفشان‌های عظیم مریخ بوده است و از این رو می‌توان آن را در بین بزرگ‌ترین آتشفشان‌های منظومه شمسی قرار داد.

آتشفشان مونالوآ در جزایر هاوایی یکی از بزرگ‌ترین آتشفشان‌های روی زمین است. همچنین بزرگ‌ترین آتشفشانی که تا کنون به وسیله بشر کشف شده‌است، الیمپوس مونز یا کوه المپوس نام دارد که در سیاره مریخ واقع است.

کد خبر 230245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز