شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه واشنگتن نشان داده که گاهی اوقات آتشفشان‌ها پیش از فوران می‌توانند با صدای بسیار بلند جیغ بکشند

چشم در چشم

به گزارش ایسنا، دانشمندان با بررسی یک توالی فوران در آتشفشان ریداوت آلاسکا دریافتند آنچه آنها به عنوان فریادهای صوتی توصیف می‌کنند با فعالیت‌های لرزه‌ای دنبال می‌شود که از پالس‌های ثابت به لرزش‌های سریع تغییر می‌کردند.

محققان همچنین بر این باورند که این پژوهش و افزایش بسامد زلزله‌ها و لرزش‌های ایجاد شده توسط آن در زمین می‌تواند برای پیش‌بینی فوران‌های آتشفشانی آینده مورد استفاده قرار بگیرند.

بر اساس این پژوهش، این امر غیر عادی نیست که گروهی از زلزله‌های کوچک جلوتر از یک فوران آتشفشانی رخ بدهند.

آنها می‌توانند به نقطه‌ای از چنان توالی سریعی برسند که نشانه‌ای با عنوان "لرزش همساز" تولید کنند که به دلیل فرکانس بسیار پایین آن برای انسان قابل شنود نیست.

محققان یک توالی فوران را در آتشفشان ریداوت آلاسکا در مارس 2009 بررسی کردند و دریافتند که لرزش همساز به فرکانس‌های بسیار بالاتر افزایش یافته و سپس ناگهان قبل از شروع فوران متوقف شده است.

به گفته محققان، این فعالیت نشانگر فشار آتشفشان پیش از انفجار است.

نتایج این پژوهش می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر اتفاقات در جریان دوره‌های فوران آتشفشانی کمک کند.

این در حالی است که منبع زلزله‌ها و لرزش همساز شناخته شده نیست.

برخی آتشفشان‌ها در زمان طنین‌انداز شدن ماگما در جریان بالا آمدن آن از شکاف‌های نازک پوسته زمین، صدا تولید می‌کنند.

اما دانشمندان بر این تصورند که در این حالت، زلزله‌ها و لرزش‌های همساز در پی حرکت با فشار بسیار زیاد ماگما از میان یک کانال باریک به درون قلب کوهستان رخ می‌دهند.

آنها بر این باورند که ماگمای غلیظ به سطح سنگی درون کانال چسبیده تا فشار برای بالاتر بردن آن افزایش یابد. هر کدام از این حرکات ناگهانی منجر به زلزله‌هایی تا 1.5 ریشتر می‌شوند.

با افزایش فشار و کوچک‌تر اما بیشتر شدن، زلزله‌ها به یک لرزش همساز مداوم تبدیل می‌شوند.

به عقیده دانشمندان، توقف صدای آنشفشان زمانی است که زلزله‌ها قادر به ادامه نبوده و دو سمت گسل به آرامی به یکدیگر سابیده می‌شوند.

دانشمندان توانستند فرکانس فرآینده لرزش را که از حدود یک هرتز آغاز و به حدود 30 هرتز رسیده بود، ثبت کنند.

در حالی که انسان قادر به شنیدن بیشتر این صدا نیست، اگر شخص درست در بالای کانال ماگما روی زمین دراز بکشد، می‌تواند صدای لرزش همساز را هنگامی که به بالاترین نقطه خود رسیده، بشنود. اگرچه بالاترین نقطه با انفجار همراه است از این رو این روش پیشنهاد نمی‌شود.

گام بعدی دانشمندان درک دلیل بالا رفتن این تنش‌ها است.

کد خبر 223961
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز