همشهری آنلاین: خوشنویسی محیطی «آیه های نور» شامل آثار حامد توسلی روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور در لابی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

خوشنویسی

به گزارش ایرنا، حامد توسلی در رابطه با هنر خوشنویسی خط ثلث گفت: خط ثلث از معدود خطوطی است که از گرافیک بالایی برخوردار است.

پیشینه تاریخی این خط به دوره عثمانی و برگرفته از خط کوفی است، کاربرد این خط نیز از دیرباز در بناهای تاریخی مذهبی همچون مساجد و تکیه گاه ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بر اساس اعلام خانه هنرمندان به گفته وی، ‌الفبای کشیده و بلند و دایره های به نسبت کم عمق، باز و تو در تو نوشته شدن از خصوصیات این نوع خوشنویسی است.

این هنرمند درباره دوره های آموزشی خط ثلث در ایران گفت: به علت پیچیدگی خط ثلث، افراد کمتری برای فراگیری این خط اقدام می‌کنند، امروز در انجمن خوشنویسان تهران این خط در دوره فوق ممتاز آموزش داده می‌شود؛ البته بخش های مختلف آموزشی در مصلی امام خمینی(ره) به نام دارالکتاب قرآن کریم، به آموزش این هنر مشغول هستند.

توسلی مهمترین کاربرد خط ثلث را در کتیبه نویسی دانست و گفت: خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی است و به همین لحاظ در دوره پس از انقلاب در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه به کار می‌رود.

همچنین در عناوین برخی مجله‌ها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و ... نیز به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه خط ثلث با ساختاری ایستا و موقر بیشتر در تزیین کتاب‌ ها و کتیبه‌ ها به ‌کار می‌رفته است، ادامه داد: این خط در ایران برای نوشتن عنوان سوره‌ های قرآن کریم، پشت جلد نویسی، سرلوحه ‌ها و بخصوص در کتیبه ‌ها و کاشی ‌کاری‌ها به کار رفته ‌است و همچنان رایج است.

علاقه مندان برای تماشای این آثار می‌توانند روز های سه‌شنبه و چهارشنبه 19 و 20 شهریور به لابی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر 230194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز