همشهری آنلاین: گالری شکوه جمعه 17 خرداد ماه میزبان نمایشگاه نقاشیخط های غلامرضا فیروزی خواهد بود.

نقاشی

به گزراش همشهری آنلاین، غلامرضا فیروزی در این نمایشگاه 30 اثر انتزاعی با ابعاد 150×100 سانتی متر را در معرض تماشا قرار می‌دهد.

او در آثار تازه اش بار ادبیات خط را جدا کرده و برخوردی آزاد و رها با خط داشته و تشخص آن را همراه با حالات روحی اش که حاکی از خلاقیت و حرکت است را به تصویر کشیده است.

شعرهای مولانا، حافظ و سهراب سپهری ملهم آثار وی می‌باشند، او با الهام از شعرهای این شعرای بزرگ بوسیله خط و تاچ هایی که بر روی بوم ایجاد کرده، ذهنیتش را در قالب نقاشیخط هایی آبستره پیاده کرده است.

استفاده از تکنیک های متفاوت مانند اکرلیک، رنگ روغن و آب مرکب بر روی بوم، تنوع رنگی و بهره گیری از رنگ هایی که به آ ثار حالت عرفانی می‌بخشند و فی البداهه بودن کارهایش از ویژگی های آثار وی در این نمایشگاه است.

او در این آثار بداهه نگاری کرده است، در واقع برای خلق هیچ یک از این تابلوها هنرمند ابتدا اتود نزده است و به صورت حسی و آنی ذهنیاتش را بر روی بوم آورده است، هنگامی که وی حس کند آن چیزی که قصد داشته را بر روی بوم پیاده کرده است دست از کار می‌کشد.

او برای آثارش عنوان انتخاب نکرده است زیرا معتقد است برای آثار انتزاعی نباید عنوان انتخاب کرد و باید هر بیننده از دید خود آثار را قضاوت کند و برداشت آزادانه خود را نسبت به هر اثر داشته باشد.

در بین کارهای فیروزی اثری با زمینه تیره به چشم می‌خورد که نوری در بین تیرگی ها خودنمایی می‌کند این اثر به مبعث پیامبر اسلام(ص) اشاره دارد و هنرمند برای خلق آن از شعر حافظ که می‌گوید ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد، دل رمیده ما را انیس و مونس شد، نگار من که به مکتب نرفت خط ننوشت، به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد الهام گرفته است.

غلامرضا فیروزی متولد 1341 شیراز است. او نیمه دوم دهه 50 شمسی نقاشی و دهه 60 خوشنویسی را فرا گرفت و پس از چند سال تدریس در انجمن خوشنویسان، اوایل دهه 70 به نقاشیخط روی آورد.

این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه انفرادی اوست و مهم ترین نمایشگاه گروهی فیروزی، تور اروپایی آثار وی و جمع دیگری از هنرمندان ایران بود که در سال 1378 به همت موزه هنرهای معاصر با همکاری سازمان ملل متحد انجام شد.

این نمایشگاه تا 28 خرداد در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

 

 

کد خبر 217716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز