همشهری آنلاین: پژوهشگران بخش عصب شناسی دانشگاه جنوا با استفاده از سلول‌های مزانشیمی روشی را برای درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج ارائه دادند

سلول‌های مزانشیمی، درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج

به گزارش مهر، دکتر آنتونیو یوسلی مجری طرح در حاشیه چهاردهمین کنگره بین المللی رویان، با اشاره به نقش سلول‌های میکروگلیا در سیستم عصبی گفت: این سلول مسئول ایمنی در بافت سیستم عصبی است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی این سلول گفت: مشخص شده است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند با ترشح فاکتورهایی باعث محافظت از دستگاه عصبی مرکزی شوند.

یوسلی با بیان اینکه این عملکرد همانند عملکرد سلول میکروگلیا است، ادامه داد: در طب ترمیمی در صورتی که نقش سلول‌های بنیادی مزانشیمی به طور قاطع تایید شود و همچنین مکانیزم‌های این عملکرد مشخص شود می‌توان از این سلول‌ها در درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج استفاده کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این تحقیقات توانستیم برای اولین بار مکانیزم عملکرد شبه میکروگلیایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را کشف کنیم.

یوسلی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد: این سلول‌ها می‌توانند با ترشح مولکولی به نام CXCL1 تاثیر مثبت و محافظتی خود را روی سیستم عصبی مرکزی اعمال کند.

به گفته وی نتایج این تحقیقات گام بلندی در جهت سلول درمانی بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی به شمار می‌رود.

کد خبر 229996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز