شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان امپریال کالج لندن، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که امکان درمان و بازسازی اعصاب در سیستم اعصاب مرکزی پس از آسیب نخاعی را فراهم می‌کند.

بازسازی اعصاب آسیب دیده

به گزارش ایسنا، اغلب آسیب‌های نخاعی به طور کامل بهبود نیافته و منجر به فلج برخی از اندام‌‌ها یا فلج کامل فرد می‌شوند؛ باوجود دستاوردهای چشمگیر در درمان آسیب‌دیدگی ستون فقرات، محققان هنوز به درمان قطعی و بازسازی نخاع آسیب دیده دست پیدا نکرده‌اند.

این مطالعه با بررسی سیستم عصبی محیطی (PNS) که کنترل اعصاب غیر مرتبط با مغز و نخاع را تحت کنترل دارد، آغاز شد.

پس از بروز آسیب، سیستم عصبی محیطی حدود 30 درصد از اعصاب را مجددا رشد می‌دهد که باعث بازگشت برخی از حس‌ها و حرکات در بخش‌هایی از بدن می‌شود.

سیستم عصبی مرکزی (CNS) این فرآیند بازسازی را انجام نمی‌دهد و محققان به دنبال درک فرآیند بازسازی اعصاب در سیستم عصبی محیطی (PNS) و تکرار آن در CNS هستند.

با بررسی مدل حیوانی و سلولی، دو پاسخ متفاوت مورد مقایسه قرار گرفت و محققان دریافتند که سیستم عصبی محیطی (PNS) دارای فرآیندهای شیمیایی است که باعث سیگنال‌دهی و آغاز رشد مجدد اعصاب می‌شود؛ پروتئینی موسوم به عامل مرتبط- P300/CPB یا PCAf باعث تحریک این فرآیند می‌شود.

گام بعدی تزریق PCAF به موش‌های دچار آسیب‌دیدگی سیستم عصبی مرکزی بود؛ نتایج بسیار امیدوارکننده بود و تعداد سلول‌های عصبی رشد یافته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این بدان معناست که امکان رشد مجدد اعصاب در سیستم عصبی مرکزی (CNS) حتی پس از آسیب نخاعی وجود دارد.

این مطالعه در مراحل اولیه بوده و محققان قصد دارند در مراحل بعدی، قدرت حرکت را در موش‌های دریافت کننده درمان PCAF احیا کنند؛ در صورت نتیجه‌بخش بودن آزمایشات، مطالعه بالینی بر روی انسان نیز آغاز خواهد شد.

کد خبر 254778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز