چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پانزدهمین و شانزدهمین مقاله شفاهی رحیم پور ازغدی که به بررسی "معرفت‌شناسی، اخلاق و سبک زندگی" می پردازد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین مقاله شفاهی به بحث پیش‌فرض‌های سبک زندگی پرداخته در جمع اساتید دانشگاه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها اختصاص یافته است.

نقش اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها در «گفتمان‌سازی» «سبک زندگی»، ارتباط سبک اندیشیدن و سبک زیستن، تأثیر معرفت‌شناسی در طبقه‌بندی ارزش‌ها و الگوپذیری رفتار فردی و جمعی، اعتبار معیارهای اخلاقی و سبک زندگی، سبک زندگی «سکولار»، به اندازه سبک زندگی دینی، قدمت و سابقه دارد، سبک زندگی کافرانه(اصالت دنیا) از کفر نظری تا کفر عملی(زیستن با قطع نظر از مبدأ و معاد)، هبوط آدم و سبک هابیلی و قابیلی زندگی(هابیلیزم و قابیلیزم) و تئوری یونانی «اصالت طبیعت و لذت»، وجه مادی مدرن و وجه شکاک «پُست مدرن» آن از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

جزم‌زدگی مادی و شکاکیّت روحی، یا ایمان دینی؟، محترم بودن همة سبکهای زندگی و شکاکیت اخلاقی، «دگرباشی»، «دگراندیشی» و امر به معروف و نهی از منکر، دُگماتیزم مادی مدرنیته و سبک زندگی، تسویة «عدل و ظلم» در آینة پلورالیزم معرفتی، سه فاز دموکراسی و زندگی لیبرال، خودخواهی فردی و سبکهای دموکراتیک زندگی، تعریف «پوزیتویستی» از زندگی، نفی «حق و باطل» و امتناع ترجیحات نظری، بی‌معنایی «خوب و بد» و مفهوم تئوریکِ «نظام برتر» و «می‌خواهم» بجای «می‌باید»! سایر موضوعات مورد بررسی در این مقاله به شمار می روند.

همچنین در این مقاله مباحثی چون نفی خدای «شارع» و شریعت و تأثیر آن در سبک زندگی و حکومت، الاهیات «دِئیستی»، نفی «ربوبیت خدا» و «نبوت نبی» و شرع‌ستیزی، مدارای اسلامی با سبکهای گوناگون زندگی به چه معناست؟، احترام به سبک‌های گوناگون براساس کدام فلسفة اخلاق؟ و زندگی اسلامی، منحصر به یک سبک زندگی نیست( سبک های زندگی اسلامی) مورد واکاوی رحیم پور قرار گرفته اند.

علاقمندان برای دریافت این مقاله می توانند به پایگاه اینترنتی http://rahimpour.ir/index.aspx?siteid=505&pageid=42823&newsview=46205 مراجعه کنند.

کد خبر 229815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز