همشهری آنلاین: رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز انفجار در دفتر نخست وزیری گفت: من هم باید در آن جلسه حضور پیدا می‌کردم ولی بر اثر خستگی چند دقیقه دیر از خواب بیدار شدم و هنگامی که سوار ماشین شدم تا به سمت دفتر برویم، اعلام شد که در دفتر نخست‌وزیری انفجار رخ داده است.

ایسنا نوشت: آیت‌الله مهدوی کنی صبح امروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس خبرگان رهبری که در ساختمان قدیم مجلس برگزار شده است، در ابتدای سخنان خود با اشاره به حضور پیکر مطهر 6 شهید گمنام جنگ تحمیلی در صحن امروز اجلاس خبرگان با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: راه شهدا استمرار و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه "ما امروز مدیون شهدا هستیم و هرآنچه داریم به خاطر فداکاری‌ها و از خودگذشتگی آنهاست"، گفت: اگر امروز این مجلس برگزار می‌شود به خاطر از جان گذشتگی و فداکاری این عزیزان است. اگر آنها از انقلاب دفاع نمی‌کردند ما اکنون اینجا نبودیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "استمرار انقلاب و بقای جمهوری اسلامی ایران و تمام ارکان آن مرهون فداکاری شهداست و ما برای ادامه راه باید خط آنها را ادامه دهیم"، گفت: در اینجا یاد شهیدان دولت از جمله شهیدان رجایی و باهنر را نیز گرامی می‌دارم.

مهدوی‌کنی با اشاره به انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت رجایی و باهنر و تعداد دیگری از اعضای دولت در اوایل انقلاب اظهار کرد: این مصیبت بزرگی بود ولی راه انقلاب ادامه پیدا کرد.

وی یادآور شد: من در آن زمان وزیر کشور بودم و جلسات شورای عالی دفاع در دفتر ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شد. من هم باید در آن جلسه حضور پیدا می‌کردم. این جلسه‌ها دوشنبه‌ها ساعت 2:30 بعدازظهر برگزار می‌شد و من نیز باید در آن روز از وزارت کشور به آن جلسه می‌رفتم ولی بر اثر خستگی چند دقیقه دیر از خواب بیدار شدم و به جای اینکه ساعت 2 به سمت برگزاری جلسه حرکت کنیم 2:30 حرکت کردیم و هنگامی که سوار ماشین شدیم و از وزارت بیرون آمدیم از طریق بی‌سیم کمیته مرکزی آن زمان اعلام شد که در دفتر نخست‌وزیری انفجار رخ داده است.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی حوادث آن زمان و نام بردن از برخی شهدای آن اتفاق گفت: آن روزها روزهای بسیار سختی برای ملت ایران بود اما امام (ره) به همه دلداری می‌دادند و مانند کوهی ایستاده بودند و بعد از این حوادث بلافاصله دستور جایگزینی و جبران می‌دادند. ایشان به مسئولان نیز دلداری می‌دادند، چراکه با غصه خوردن کاری پیش نمی‌رفت.

مهدوی‌کنی ادامه داد: امام خمینی (ره) در آن شرایط تاکید داشتند که باید در این راه سخت استقامت داشته باشیم و این راه و توصیه امام موجب شد که انقلاب حفظ شود و در برابر مشکلات و حوادث استقامت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه "نباید هیچگاه راه امام و شهدا را فراموش کنیم" به ویژگی‌های شهید رجایی اشاره کرد و گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه مقلد امام بودند و هرآنچه امام می‌گفتند، اجرا می‌کردند. ایشان به روحانیت اعتقاد ویژه‌ای داشتند و همیشه احترام روحانیت را حفظ می‌کردند. ما از خداوند متعال می‌خواهیم که بتوانیم راه آنها را ادامه دهیم و حفظ کنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور پیکر تعدادی از شهدای گمنام در جلسه امروز خبرگان اظهار کرد: امیدوارم در ادامه راه آنها ثابت‌قدم باشیم و راهی را که آنها ترسیم کرده‌اند ادامه دهیم.

مهدوی‌کنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در این ایام حادثه بزرگ دیگری در کشور رخ داد به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری امری مهم است و ریاست‌جمهوری از ارکان انقلاب است. انتخابات خوبی واقع شد و مردم با شکوه و جدیت در انتخابات شرکت کردند و جناب آقای روحانی انتخاب شدند و من به ایشان در هنگام انتخاب‌شان تبریک گفتم، اکنون نیز تبریک می‌گویم. ایشان قرار است فردا در اجلاس خبرگان سخنرانی کنند.

وی با اشاره به معنای تبریک افزود: تبریک سه معنا دارد که معنای اولیه آن حالت تشریفاتی دارد و به معنی همان شادباش است، معنای دیگر آن به نوعی دعا برای موفقیت است و ان‌شاءالله که موفق باشند و معنای سوم یک خواست عمومی از ریاست‌جمهوری است و در واقع بیان مطالبه و تقاضاست که ما نیز مطالبات خود را بیان می‌کنیم.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به این‌که آقای روحانی رییس‌جمهور همه مردم هستند و باید خیرش به همه برسد، تصریح کرد: ان‌شاءالله وجود ایشان برای همه ملت ایران مبارک باشد.

در حین سخنان آیت‌الله مهدوی کنی در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری و شخص حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور وارد جلسه مجلس خبرگان شد و در کنار هاشمی رفسنجانی نشست که مهدوی کنی نیز با اشاره به حضور حسن روحانی در جلسه، خطاب به وی گفت: داشتیم در مورد شما صحبت می‌کردیم.

مهدوی کنی در ادامه بار دیگر در حضور روحانی معنای تبریک در سه معنی مورد نظرش را تکرار کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم، ولی ایشان رییس‌جمهور همه هستند؛ البته همان‌طور که رهبری و امام در مراسم تنفیذ می‌گویند، ما به صورت مطلق تنفیذ نمی‌کنیم؛ تبریک و تقاضای ما نیز مشروط است و در واقع به شرط و شروطی است.

رییس مجلس خبرگان بار دیگر با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت حسن روحانی در کسوت ریاست‌جمهوری گفت: در حال حاضر در کشور مشکلات فراوانی وجود دارد و کسی که این مسئولیت را می‌پذیرد این مشکلات را باید تحمل کند و در واقع پذیرفته است که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند، البته خداوند وعده داده است که اگر سختی‌ها را تحمل کنیم موفقیت نیز همراه ما خواهد بود.

مهدوی کنی ادامه داد: مردمی که در انتخابات شرکت کردند و رای دادند دارای مسائل مادی و معنوی هستند و می‌خواهند این مسائل و مشکلات حل شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به ایام شهادت امام صادق (ع) به بیان احادیثی از این امام بزرگوار پرداخت و گفت: امام صادق (ع) فرموده‌اند که معروف اتفاق نمی‌افتد مگر سه چیز که عبارتند از تعجیل در معروف، پنهانی بودن و بزرگ نشمردن آن توسط عامل به آن. در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) آمده است که معروف چیزی است که ابتدا اتفاق می‌افتد.

مهدوی کنی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان گفت: امیدوارم که از حوزه و دانشگاه امام صادق (ع) درس‌های فراوانی بگیریم.

همه شما نمایندگان مجلس خبرگان و فقها، معلمانی هستید که باید این حوزه را به وسیله اخلاق و عبادت ترویج دهید. امیدوارم بتوانیم راهی را که امام راحل برای انقلاب اسلامی ترسیم کردند و مقام معظم رهبری آن را حفظ نمودند به عنوان صیانت‌گران حوزه رهبری حفظ کنیم.

کد خبر 229582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز