مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر کنجکاوی دوربین‌هایش را به سوی قمر فوبوس مریخ چرخاند تا بتواند دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از پدیده عبور قمرهای مریخی به ثبت رسیده را برای زمین ارسال کند.

قمر فوبوس

براساس گزارش میل‌آنلاین، قمر فوبوس، بزرگترین قمر از میان دو قمر سیاره مریخ در سیصد و شصت و نهمین روز اقامت کاوشگر  کنجکاوی در مریخ از مقابل خورشید عبور کرد.

این قمر از زاویه دید مریخ، سطح خورشید را به صورت کامل نپوشاند از این رو می‌توان آن را یک خورشید‌گرفتگی حلقوی نامید. کنجکاوی از این کسوف حلقوی با استفاده از دوربین تله‌فوتو خود عکاسی کرده و یکی از دقیق‌ترین تصاویری که تاکنون از کسوف در مریخ گرفته شده را به ثبت رسانید.

قمر فوبوس

از آنجایی که خورشید‌گرفتگی مریخی در نیمه‌های روز رخ داد، فوبوس تقریبا بالای سر کنجکاوی قرار داشت از این رو فاصله آن تا کاوشگر نسبت به صبح و عصر بسیار کمتر بود. از این رو سایه فوبوس برروی خورشید بسیار بزرگ و نزدیک به یک خورشید گرفتگی کامل بود.

قمر فوبوس شعاعی کمتر از یک درصد از شعاع ماه زمین را دارد و فاصله آن به مریخ بسیار کمتر از فاصله ماه تا زمین است. وسعت این قمر تنها 22 کیلومتر است و در فاصله سه هزار و 700 متیلی از سطح مریخ در حرکت است. این قمر هر 100 سال به اندازه 1.8 میلیومتر به مریخ نزدیک می‌شود و با چنین سرعتی طی 50 میلیون سال آینده با مریخ برخورد خواهد کرد.

کد خبر 229579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز