دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که به‌دنبال رأی منفی پارلمان انگلیس به طرح حمله غرب به سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا هم تصمیم برای این حمله را به نظر کنگره موکول کرده و به این ترتیب به نظر می‌رسد مخالفت افکار عمومی جهان با مداخله نظامی غرب، موجب تردید دولت‌های جنگ‌طلب نسبت به این تصمیم شده‌است، کشورهای عربی نیز از چنین اقدام نظامی حمایت نمی‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در آمریکا، انگلیس و فرانسه که دولت‌های اصلی مدافع و پیشرو حمله نظامی به سوریه هستند، افکار عمومی به‌شدت با این اقدام مخالفند.

اعتراض

این درحالی است که در کشورهای مختلف دنیا تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه حمله احتمالی به سوریه برگزار شده‌است. در ترکیه، معترضان مقابل پایگاه هوایی انجرلیک در ازمیر تظاهرات کردند. در اردن، مخالفان جنگ مقابل سفارت آمریکا در امان تظاهراتی را برگزار کردند. در فرانسه تظاهرات مشابهی برگزار شد و ایالات متحده هم شاهد تظاهراتی مقابل کنگره بود. در انگلیس، آلمان، یمن، مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی و غربی تظاهرات‌هایی در مقابله با حمله برگزار شد.

اتحادیه عرب در تازه‌ترین نشست خود درباره احتمال حمله نظامی به سوریه، بیش از همه‌‌چیز صحنه تقابل و زورآزمایی کشورهای عضو بود و در پایان با صدور بیانیه‌ای مبهم، جامعه جهانی را به تحرک علیه سوریه فراخواند تا علاوه بر شکل‌گیری صف بندی‌های جدید در این اتحادیه، بیش از پیش مشخص شود کشورهای عربی به چه میزان درباره سوریه تردید و اختلاف نظر دارند.نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه برگزار شد و هرچند عربستان با وجود به کارگیری تمام تلاش‌ها نتوانست کشورهای عضو را به موافقت با حمله به سوریه قانع سازد، اما موفق شد بر تنظیم بیانیه پایانی تأثیرگذارد به‌نحوی که در این بیانیه درباره حمله به سوریه به‌گونه‌ای کاملا مبهم موضعگیری شده بود.

در این نشست، علاوه بر مخالفان همیشگی با تحرک علیه سوریه یعنی کشورهای عراق، ‌لبنان و الجزایر، کشورهای مصر، اردن، سودان و‌ فلسطین هم به فهرست مخالفان پیوستند. وزیر خارجه مصر ضمن اعلام مخالفت کشورش با هرگونه دخالت خارجی در سوریه، درباره خطر تقسیم سوریه هشدار داد. اردن هم با اقدام نظامی علیه سوریه به‌خصوص از طریق اراضی‌اش یا حریم هوایی‌اش مخالفت کرد. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب هم با تأکید بر اینکه این اتحادیه به‌دنبال یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه است، حمله شیمیایی در حومه دمشق را محکوم کرد. در مقابل، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با فراخواندن جامعه جهانی برای تحرک علیه سوریه، دولت این کشور را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد.

در این بین، تقابل کشورهای برخوردار از ثقل منطقه‌ای و بین‌المللی یعنی عراق، مصر و عربستان بیش از گذشته نقش کلیدی سوریه و جایگاه و موقعیت سیاسی آن در جهان عرب را عیان کرد. ‌اظهارات نخست‌وزیر اردن نیزغافلگیرانه بود. عبدالله النسور اعلام کرد که اردن اجازه نخواهد داد از اراضی‌اش یا حریم هوایی‌اش اقدامی نظامی علیه سوریه صورت گیرد. النسور تأکید کرد که اردن هیچگاه بخشی از جنگ احتمالی علیه سوریه نخواهد بود و تحرکات دولت هم نه از باب احساس خطر بلکه به‌دلیل احتیاط است. در اردن حدود یک هزار نظامی آمریکایی و شماری سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت آمریکایی مستقرند.

به موازات این موضعگیری‌ها، ‌رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که کشورش قادر به رویارویی با هرگونه حمله خارجی است. بشار اسد تأکید کرد که تهدیدات ایالات متحده، سوریه را از اصول خود و مبارزه با تروریسم بازنخواهد داشت.فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم با اشاره به اینکه آخرین اظهارات اوباما ‌نشانگر نوعی دستپاچگی بود، افزود: ایالات متحده هیچ مسئله‌ای در خاورمیانه جز نفت و اسرائیل ندارد. معاون وزیر خارجه سوریه برای نخستین‌بار اعلام کرد که تیم بازرسان سازمان ملل سندی را به وی ارائه داده که نشان می‌دهد سلاح شیمیایی 48بار در سوریه استفاده شده است. او هشدار داد اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به‌معنی کمک مستقیم به القاعده است و باعث قدرت گرفتن این گروه می‌شود.

کد خبر 229497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز